Hans den Hartog Jager
Beeldende kunst
- Documenta 15, Kassel
Omslagpunt. Het Indonesische collectief ruangrupa maakte megatentoonstelling Documenta opvallend ongemakkelijk en ontregelend. Grenzen werden opgerekt, uitgedaagd, verlegd. Daarmee was Documenta 15 zeker niet altijd goed volgens traditionele kunstnormen, maar dat was precies de bedoeling. En ineens gloorde er nieuw perspectief.
- The Milk of Dreams, hoofdtentoonstelling Biënnale Venetië
Cecilia Alemani’s expositie wilde een statement zijn tegen de eeuwenlange mannelijke, witte overheersing in de kunst. Dat klonk als een revolutie, maar het resultaat was verrassend geruststellend: dit was simpelweg een van de beste Biënnales in jaren. Cecilia Alemani vertelt over haar Biënnale op YouTube.
- Cyprien Gaillard: ‘HumptyDumpty’ en ‘Lafayette Anticipations’ - Palais de Tokyo, Parijs
Cyprien Gaillard haalde de wereld van alledag het museum binnen: groene stadsparkieten, liefdesslotjes van bruggen, een vervallen buitenklok van de vergeten kunstenaar Jacques Monestier. Onder Gaillards blik glom en glansde het – een expositie als een ruimtecapsule. Nog t/m 8/1
- Manifesta 14 - Pristina, Kosovo
Manifesta mocht dan minder geld hebben dan Kassel of Venetië, ze had liefde: zelden zoveel enthousiasme en kunstbetrokkenheid gezien van stad en publiek als in Pristina. Hier stond iets op het spel, en de kunst bloeide.
- Marlene Dumas: Open-End - Palazzo Grassi, Venetië
Voor iedereen die dacht dat schilderkunst synoniem was aan veiligheid en veilingprijzen, maakte Marlene Dumas een krachtige tentoonstelling waar liefde, dood en onmacht de boventoon voerden. Schilderkunst die toont wat niet per se gezien wil worden. Rudolf Evenhuis maakte een film over de tentoonstelling.
Toef Jaeger
Beeldende kunst
- Documenta 15, Kassel
Documenta was altijd politiek, dit jaar met het Indonesische collectief ruangrupa gebeurde dat op een manier die we hier niet graag zien. Wie dacht met een mondiale blik naar kunst te kijken kwam van een koude kermis thuis. Met collectief denken en ook met opgewekte installaties kreeg je nieuwe werelden voorgeschoteld.
- Biënnale Venetië
Zowel de hoofdtentoonstelling The Milk of Dreams als veel landententoonstellingen waren fascinerend (en grensverleggend op een andere manier dan Documenta). The Milk of Dreams toonde surrealisme op z’n best (net als Tate Modern in Londen deed in Surrealism Beyond Borders). De landenpaviljoens van Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten waren te gek.
- Kara Walker: A Black Hole is Everything a Star Longs to Be - De Pont, Tilburg
„Description atrocity, retelling *yawn* warning warning repeat” - een overvloed aan ellende kan afstomping met zich meebrengen, waarschuwt Kara Walker de bekijker van haar werk. Kan, maar niet bij haar werk.
- No Access in voormalig NAVO-hoofdkwartier Cannerberg, Maastricht
Een wrange Jacques Tati is de korte film Centro di Permanenza Temporanea van de Albanese kunstenaar Adrian Paci over vluchtelingen op een vliegtuigtrap. De video’s in No Access over „permanente tijdelijkheid” zijn soms absurd, altijd wrang.
- Hito Steyerl: I Will Survive - Stedelijk Museum, Amsterdam
De weerstand die Hito Steyerl oproept met haar werelden waarin machtsstructuren op de kop worden gezet was alleen al voldoende reden om te gaan kijken. Ook haar bijdrage op de Documenta (die ze overigens vroegtijdig liet weghalen door alle discussies) was fascinerend.
Hagar Schuringa
Beeldende kunst
- Alexander Calder: Minimal/Maximal - Neue Nationalgalerie, Berlijn
Na zes jaar renoveren opende de Neue Nationalgalerie vorig jaar haar deuren met de werken van Alexander Calder. Zijn kunstwerken vallen naadloos samen met de architectuur van het gebouw. Van grote monumentale sculpturen tot fragiele werken die zo in je handpalm passen is het een indrukwekkende selectie uit het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar.
- Clara en Onderkruipsels - Rijksmuseum, Amsterdam
Twee exposities in één. Het Rijksmuseum plaatst zalen vol onderkruipsels naast de verrassend rijke geschiedenis van Clara, een neushoorn die in de 17de eeuw door heel Europa reisde. Samen bevragen de tentoonstellingen de relatie tussen mens en dier. Nog t/m 15/1
- Sabelo Mlangeni: Isivumelwano - Huis Marseille, Amsterdam
Rituelen, tradities en vieringen. In ongepolijste foto’s vangt Sabelo Mlangeni op prachtige wijze de diversiteit van het huwelijk in verschillende zuidelijke Afrikaanse landen. Dat allemaal over een tijdsbestek van dertig jaar.
- Fiona Tan: Mountains and Molehills - Eye Filmmuseum, Amsterdam
Een gelaagde tentoonstelling waarin Tan thema’s zoals het landschap, de tijd of de herinnering voortdurend weet samen te smelten tot diverse video-installaties. Nog t/m 8/1
- Sadik Kwaish Alfraji: A language under my skin - W139, Amsterdam
Hoe vormt taal ons? Het zijn de over elkaar buitelende, krachtige tekeningen van Kwaish Alfraji die je laten nadenken over deze vraag. Een stopmotion die je keer op keer kunt bekijken, omdat je steeds weer iets anders zult zien.
Bram de Klerck
Beeldende kunst
- Donatello: De Renaissance - Palazzo Strozzi, Florence
Uit het 15de-eeuwse Florence is Donatello zonder twijfel de bekendste en hoogst gewaardeerde beeldhouwer in marmer en brons, hout en terracotta. Het renaissance-classicisme gaat in zijn werk gepaard met, of maakt zelfs plaats voor, een fascinerende, soms bijna ongemakkelijke uitdrukkingskracht. De expositie gaf er een zeldzaam volledig beeld van.
- Onderkruipsels - Rijksmuseum, Amsterdam
Ogenschijnlijk onaanzienlijke beestjes in kunst en wetenschap vanaf 1500, in een opvallend veelzijdige presentatie. Van afgietsels van de dieren zelf, tot de paradox van de beeltenis van een giftige pad gevormd uit een geneeskrachtige steen. Nog t/m 15/1
- Magie Bergkristal - Museum Schnütgen, Keulen
De expositie toont de schittering van het materiaal en de pracht van de bewerking, de luxueuze uitstraling en religieuze symboliek van het mineraal bergkristal. Het is verwerkt in vaatwerk, sieraden, sculpturen en reliekhouders uit de Oudheid en Middeleeuwen. Nog t/m 19/3
- Ander licht op Withoos - Museum Flehite, Amersfoort
De wat vergeten 17de-eeuwse kunstenaar Matthias Withoos werd geëerd met een overzicht van zijn geschilderde landschappen, bosstil-levens en Italiaanse fantasiestadsgezichten. Ook vier van zijn kinderen en een hedendaagse, verre nazaat werden in het zonnetje gezet.
- Process: Design Drawings- Design Museum, Den Bosch
Tweehonderd Europese tekeningen (1500-1900) uit de Rijksmuseumcollectie verduidelijken het ontstaansproces van toegepaste kunst. Vaak zijn het kunstwerkjes op zich, die toch in dienst stonden van het ontwerpen van vazen, klokken of kachels. Nog t/m 12/2
Lucette ter Borg
Beeldende kunst
- The Milk of Dreams - Biënnale Venetië
De Biënnale van Venetië gemist? Kostelijke zonde. En dat vooral vanwege de hoofdtentoonstelling die curator Cecilia Alemani samenstelde, met een onvergetelijk parcours in het Arsenaal. Mystiek, sprookjesachtig, angstaanjagend en totaal vervreemdend: alles kwam bij elkaar in het werk van Gabriel Chaile, Britta Marakatt-Labba, Zhenya Machneva, Eglé Budvytyté, Janis Rafa en nog vele anderen.
- Marlene Dumas: Open-End - Palazzo Grassi, Venetië
Dumas op de tweede plaats, hoewel ze een koningin van de schilderkunst is. Toch, als zodanig al wereldberoemd. Een subliem overzicht met werk dat alleen maar raadselachtiger wordt, hoe langer je kijkt. Nog t/m 8/1
- Nicole Eisenman & de Modernen - Kunstmuseum, Den Haag
Alweer zo’n schilderkunstige topper. Deze tentoonstelling van Nicole Eisenman heeft meer lagen dan je in één bezoek kunt bevatten: doe jezelf dat plezier, ga kijken, en verrijk je. Nog t/m 12/2
- Moving Stories - Museum Het Valkhof, Nijmegen
Sublieme vermenging van archeologische vondsten en hedendaagse kunst, over wat het betekent om in den vreemde een nieuw bestaan op te bouwen. Hoe verrijkt dat je? En wat raak je kwijt?
- Etel Adnan: Kleur als taal - Van Gogh Museum, Amsterdam
Eerste grote tentoonstelling van Adnans werk was zinderend en oogverblindend. Etel Adnan (1925-2021) bezong het grootste deel van haar leven die ene berg, waarop ze uitkeek vanuit haar raam. En met wat voor resultaat.
Thomas van Huut
Beeldende kunst
- Anselm Kiefer: La Ribaute - Barjac, Frankrijk
Decennialang werkte Anselm Kiefer op het afgelegen terrein van een voormalige zijdefabriek in Zuid-Frankrijk aan zijn levenswerk: een wereld voor zichzelf. Deze zomer ging de ‘levende ruïne’ eindelijk open: compleet met vijftien meter hoog amfitheater, ondergronds gangenstelsel en metershoge wankele betonnen torens. Ongemakkelijk, decadent, maar zó indringend. Megalomaan en intiem tegelijk. Open van mei t/m oktober
- Van Gogh en de olijfgaarden // Etel Adnan/Vincent van Gogh: Kleur als Taal // Golden Boy Gustav Klimt - Van Gogh Museum, Amsterdam
Spectaculaire hattrick: met de focus op één thema uit zijn oeuvre, een hedendaagse pendant én een relevante blockbuster met een kunsthistorisch zwaargewicht, bewijst het Van Gogh Museum dat het geen beperking hoeft te zijn om aan één kunstenaar gebonden te zijn. Klimt nog t/m 8/1
- Marlene Dumas: Open-End - Palazzo Grassi, Venetië
Hirst, Tuymans, en nu Dumas. De piekfijne giga-exposities in het kunstpaleis van miljardair François Pinault in Venetië zijn iedere twee jaar een hoogtepunt. Geen ‘best of’ van Dumas: wel een bijzonder prikkelende expositie over liefde, seks, geweld en de dood. Nog t/m 8/1
- The Milk of Dreams, Biënnale van Venetië
Meest spraakmakend (en relgevoelig) was de Documenta dit jaar. Ondertussen vond ook in Venetië een revolutie plaats: de Biënnale-tentoonstelling The Milk of Dreams bestond voor de overgrote meerderheid uit vrouwelijke kunstenaars. Prangende expositie over de ontregelende en heilzame kracht van surrealisme. (En mag Ruth Asawa snel een retrospectief in Nederland?)
- Monet-Mitchell - Fondation Louis Vuitton, Parijs.
De één een Franse impressionist (Claude Monet), de ander een Amerikaanse abstract-expressionist (Joan Mitchell), maar ze schilderden allebei, in een ander tijdperk, hetzelfde landschap in het Franse Vétheuil. De rauwe verfstreken van Mitchell benadrukken het kalme van Monet, en andersom. Nog t/m 27/2
Gijsbert van der Wal
Beeldende kunst
- De zaal met 25 werken van Valerius de Saedeleer - Het Noordbrabants Museum, Den Bosch
De tentoonstelling Symbolisme in Vlaanderen in Het Noordbrabants Museum in Den Bosch gaf een mooi monografisch overzicht van de stemmige herfst- en winterlandschappen van Valerius de Saedeleer (1867-1941). Binnen een grotere tentoonstelling kreeg zijn werk een plaats tussen dat van tijdgenoten.
- Suze Robertson. Toegewijd, eigenzinnig, modern - Panorama Mesdag, Den Haag
Als je wilt weten wat er goed was aan Suze Robertson (1855-1922), moet je nu in Den Haag zijn. Ik heb haar werk nooit overtuigender gepresenteerd gezien. Nog t/m 5/3
- Hew Locke: The Procession - Tate Britain, Londen
Mateloos boeiende optocht van fantasiefiguren in de centrale hal van het museum. Nog t/m 22/1
- Biënnale Nederlands Portretschap - Loods 6, Amsterdam
De Portretbiënnale van het Nederlands Portretschap gaf een opwekkend overzicht van de (lekker breed opgevatte) portretschilder-, teken- en beeldhouwkunst in Nederland anno nu.
- Paul Klemann, Cedric ter Bals: Die Wahlverwandtschaften - Galerie Maurits van de Laar, Den Haag
Twee overweldigende tekenaars, een koortsdroom van de leukere soort.
Sandra Smets
Beeldende kunst
- The Milk of Dreams - Biënnale Venetië
Deze hoofdtentoonstelling was het hoogtepunt van een sowieso sterke Biënnale. Kleurrijke visies op de mens vormden een samenhangende tentoonstelling die ook een aanzet deed om de kunstgeschiedenis te herschrijven, met vergeten vrouwelijke avant-gardisten van weleer. En daar bleek veel verwantschap met toekomstvisioenen van nu, ingebed in eco-feminisme en postkolonialisme.
- Marlene Dumas - Palazzo Grassi, Venetië
Honderd schilderijen die gaan over oorlog en onrecht, over menselijkheid en identiteit, bleken stuk voor stuk indringende werken van een kunstenaar die zich nooit herhaalt. De portretten van Dumas zijn direct, schaamteloos en meesterlijk.
- Van Gogh en de olijfgaarden - Van Gogh Museum Amsterdam
Van Gogh vond zelf dat zijn schilderijen van olijfgaarden tot zijn beste behoorden, en terecht. Alles wat je maar kunt voelen in de natuur, van troost tot spiritualiteit, vertaalde hij in de meest zinderende kleuren.
- Here we are! Women in design 1900-today - Kunsthal Rotterdam
Een opsomming van vrouwelijke ontwerpers toonde een eeuw designgeschiedenis zoals we die kennen, en ook weer niet. Het ging over vrouwenkiesrecht, modernismen en textielkunst, een van de meest radicale kunstvormen van begin vorige eeuw.
- Ghetto Biënnale, Documenta 15, St. Kunigundis kerk, Kassel
Strevend naar collectiviteit bracht deze Documenta wel een statement, maar geen nieuwe inzichten en ook geen werkelijke maatschappelijke transformatie. De artistieke selectie was zwak. Gelukkig was deze Haïtiaanse presentatie van Atis Rezistans een uitzondering
Janneke Wesseling
Beeldende kunst
- Bruce Nauman (1941): Contrapposto Studies, Punta della Dogana - Biënnale van Venetië
Even monumentale als hartbrekende tentoonstelling van een kunstenaar die het naderend levenseinde recht in de ogen ziet en zich tegelijkertijd bezint op de betekenis van de kunst. Met een serie recente video-installaties die gebaseerd zijn op een sleutelwerk uit het begin van zijn loopbaan, het videowerk Walk With Contrapposto (1968).
- Ruchama Noorda: As Above, So Below
Ruchama Noorda (1979) maakte van As Above, So Below een schitterend kunstenaarsboek dat haar werk van de afgelopen twintig jaar omvat. Met haar werk opent Noorda een mooi en soms angstaanjagend universum waarin droom en actie naadloos in elkaar overgaan.
- It Might Be A mirage - West Den Haag, Den Haag
Op een labyrintische tentoonstelling in de krochten van de voormalige Amerikaanse ambassade stellen negen internationale kunstenaars de verhouding tussen feit en speculatie, informatie en inventie aan de orde. Nog t/m 22/1
- Huguette Caland: Tête-a-Tête - Wiels, Brussel
Een groot overzicht van de kosmopolitische kunstenaar Huguette Caland (1931-2019) die culturele verschillen tussen Oost en West, tussen moderniteit en traditie, wist te overbruggen en met elkaar te verzoenen in een kleurrijk en wervelend oeuvre.
- Reinhard Mucha: Der Mucha – Ein Anfangsversprechen - K20 en K21, Düsseldorf
Groot overzicht van het oeuvre van Reinhard Mucha (1950). Met enkele ruimtevullende installaties en zestig werken uit de afgelopen 40 jaar, van een post-minimalistische kunstenaar die het bouwen van maquettes tot op grote hoogte brengt. Nog t/m 22/1
Bernard Hulsman
Architectuur
- Sinfonia, Utrecht
Sinfonia, twee blokken met aaneengeschakelde ‘herenhuizen’ in de vinexwijk Leidsche Rijn, doorbreekt de saaiheid van de huidige Nederlandse woningbouw. Bijna alles is ongewoon aan de gevarieerde en rijkelijk versierde huizen, die tezamen niet zozeer een symfonie als wel een feestelijk duet vormen van twee architectenbureaus met een eigen, herkenbare stijl. Ontwerp: DOK architecten en Marlies Rohmer Architecture & Urbanism
- Sluishuis, Amsterdam
Dit geheel met aluminium beklede woningblok in het water bij de vinexwijk IJburg is niet alleen een gebouw met compleet verschillende gezichten. Het tart, met reusachtige driehoekige gaten in twee van de vier gevels, ook op ongekende wijze de zwaartekracht. Ontwerp: Bjarke Ingels Group/Barcode architecten
- The Valley, Amsterdam
Het kantoor-, woon- en winkelgebouw The Valley op de Zuidas oogt als een oud-modische glazen kantoorkolos waarin drie pixeltorens zijn uitgehouwen. Het is al bestempeld tot de ‘ruïne van het neoliberalisme’ die symbool staat voor de staat waarin Nederland nu verkeert. Ontwerp: MVRDV
- Museum Arnhem, Arnhem
De ‘zwevende’ wit-lichtblauwe nieuwbouwdoos van Museum Arnhem vormt met het 19de-eeuwse gerestaureerde koepelgebouw en de vernieuwde museumtuin een schitterend geheel op de mooiste plek van Arnhem. Ontwerp: Benthem Crouwel architecten
- Singer Museum, Laren
De bakstenen nieuwbouw rondom de door Piet Oudolf ontworpen tuin geeft het Singer Museum het karakter van een klooster dat er altijd al heeft gestaan en tot museum is verbouwd. Ontwerp: Bedaux de Brouwer architecten