‘Nederlands’ schilderij Max Beckmann geveild voor recordbedrag

Expressionisme Een Zwitserse koper heeft in Berlijn 23,2 miljoen euro neergelegd voor een zelfportret van Beckmann. De schilder maakte het werk in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Een vrouw kijkt naar Beckmanns 'Zelfportret in geel-roze'. Het werk werd donderdag in Berlijn geveild voor 23,3 miljoen euro.
Een vrouw kijkt naar Beckmanns 'Zelfportret in geel-roze'. Het werk werd donderdag in Berlijn geveild voor 23,3 miljoen euro. Foto Lisi Niesner / Reuters

In Berlijn is donderdag een zelfportret van de Duitse schilder Max Beckmann (1884-1950) geveild voor een recordbedrag van 23,2 miljoen euro, melden internationale persbureaus. Beckmann schilderde Zelfportret in geel-roze in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Niet eerder werd op een Duitse kunstveiling zo veel betaald voor een schilderij. Het vorige recordbedrag van 5,5 miljoen werd in 2018 neergelegd voor een ander werk van Beckmann, De Egyptenaar.

De expressionistische schilder Beckmann wordt gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van het klassiek modernisme. Hij vluchtte in 1937 naar Amsterdam, nadat het naziregime in Duitsland zijn schilderijen had bestempeld als „perverse kunst”. Toen de oorlog Nederland bereikte, trok hij zich terug in zijn studio aan het Rokin. Daar schilderde hij een derde van zijn hele oeuvre. Na de oorlog vertrok hij naar de Verenigde Staten, waar hij in 1950 stierf.

Lees ook dit artikel: Museum Singer toont nieuwe aanwinst Beckmann op kunstbeurs PAN

Hoewel Beckmann meer dan achthonderd schilderijen maakte, zijn weinig van zijn werken te bewonderen in musea. In het Stedelijk Museum Amsterdam hangt het belangrijke schilderij Dubbelportret van de kunstenaar en zijn vrouw Quappi, eveneens uit zijn Amsterdamse periode. Het werk Laren werd in 2019 geschonken aan het museum Singer Laren. Ook Museum Boijmans van Beuningen bezit werk van de schilder. Zelfportret in geel-roze was tot zijn dood in 1986 in bezit van Beckmanns vrouw, waarna het belandde in een Zwitserse privécollectie. Over de nieuwe eigenaar is alleen bekend dat het wederom een Zwitser betreft.

Lees ook dit artikel uit 2017 over de veiling van een ander doek van Beckmann: Christie’s veilt fameus politiek schilderij van Max Beckmann