Al in zijn eerste jaar van de mbo-opleiding tot procesoperator bij Techniek College Rotterdam stopt Ravi (17). Het jaar erop begint hij met de opleiding mobiliteit. Ook daar stopt hij mee. „Of het leuk was weet ik niet. Eigenlijk ben ik er nooit geweest”, bekent hij. „Ik zat op dat moment niet goed in mijn vel.” Iedere dag hangt hij met vrienden rond op straat. „Op tijden dat we naar school hadden gemoeten, zaten wij buiten op bankjes.”
Nadat hij voor de tweede keer uitvalt, verwijst Techniek College hem naar de Talenthub op Zuid. Dit is een soort school voor schoolverlaters, opgestart in april dit jaar. „Al na het eerste gesprek leek me dat wel wat”, zegt Ravi. „Vooral omdat het me absoluut niet deed denken aan school.” De Talenthub is gevestigd in de Maassilo. De betonnen kegelvormige trechters, waar vroeger het graan uit kwam, hangen nog aan het plafond. Hier staan geen schoolbankjes, maar een comfortabele driezitsbank en grote fauteuils. Helemaal achterin staat een bar waar Ravi vaak fris of thee inschenkt voor zijn medestudenten.
Sinds mei volgt Ravi hier workshops en meeloopdagen met werkgevers om te ontdekken wat hij wél leuk vindt. Welke baan straks bij hem past en waar hij goed en juist minder goed in is. „Ik heb hier geleerd weer een ritme aan te houden. Op tijd te komen, drie keer per week aanwezig te zijn.”
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2022/10/0810rottalent1.jpg|//images.nrc.nl/WqH0Fr-_LpDHpDStQP9-kpkw9XA=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2022/10/0810rottalent1.jpg)
Foto Sanne Donders
Dat gaat steeds beter. Als het toch misgaat is er steun. „Als ik te laat kom, zeggen ze hier: ‘wat fijn dat je tóch gekomen bent’. Dat is zo anders dan op school, daar werd ik de klas uitgestuurd en moest ik een briefje halen.” En het werkt, zegt projectleider Merel Fonteijn van de Talenthub. Ravi is bijna altijd op tijd.
Slechtere gezondheid
In 2019-2020 verlieten 1.150 Rotterdamse jongeren hun school zonder diploma, blijkt uit cijfers van de gemeente. Bij deze voortijdige schoolverlaters is gemiddeld sprake van een hogere werkloosheid, lagere inkomsten en een slechtere gezondheid dan bij leerlingen met een diploma. In de Talenthub leren de komende vier jaar in totaal 250 uitvallers om weer ‘onderwijs- of werkfit’ te worden, zegt Fonteijn. Ze omschrijft het project als een ‘pauzeknop’ en ‘springplank’ voor uitgevallen mbo-studenten. „Hier kunnen ze even tot rust komen, nadenken over wat ze nu echt leuk vinden.”
Talenthub is een initiatief van het mbo. Verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen – waaronder Deloitte, Shell, Hogeschool Rotterdam – zijn partner. De bedrijven geven workshops en bieden de studenten de kans mee te lopen, leren en werken – of op een baan. Sinds het begin doen 43 jongeren mee. Tien jongeren zijn inmiddels doorgestroomd naar een opleiding of baan. In een programma tussen de acht en twintig weken leren de studenten beter omgaan met hun emoties, kunnen ze meekijken bij bedrijven of studies die hen aanspreken, krijgen ze les van ‘rolmodellen’ en werken ze aan hun zelfvertrouwen. „Maar ook als ze hier vertrokken zijn, blijven we ze volgen en contact houden”, zegt Fonteijn.
Ik heb hier geleerd weer een ritme aan te houden
Ravi (17) student
Ravi houdt het resultaat van de workshop van deze week omhoog. Op een groot vel papier zijn vier post-its geplakt. ‘Ik mag geen fouten maken’, staat op de post-it linksonder. En ook: ‘repareren’ en ‘onderhandelen’. Ze moeten onder meer opschrijven wat hen inspireert, belemmert en welke activiteiten bij hen passen. Tussen de post-its staan de woorden ‘aardig’, ‘sociaal’ en ‘grappig’. „Dat is hoe de andere studenten mij zien”, zegt Ravi. „Ik kwam met een vervelende bui binnen, want ik was te laat. Maar van die complimenten kreeg ik een boost. Ik liep die middag lachend de deur uit.”
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2022/10/0810rottalen3.jpg|//images.nrc.nl/VKP3r5E1hUB7h0MSkvzhnO0BtQI=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2022/10/0810rottalen3.jpg)
Foto Sanne Donders
Op het vel van mede-student Marciano (18) staat ‘rechtvaardig’, ‘betrokken’ en ‘zorgzaam’. Hij volgde de opleiding Sport en Bewegen, maar kreeg in het tweede jaar te horen dat hij was gezakt en maar beter kon stoppen. „Als ik school had, ging ik vaak niet.” Bij de Talenthub komt hij zelfs tijdens de zomervakantie, zegt hij. Marciano heeft ADHD en problemen met autoriteit. „Hier krijg ik gelukkig niet het gevoel dat ik van alles moet.”
Automonteur
Ravi denkt aan een toekomst als automonteur. „Het liefst wil ik samen met mijn vader een autogarage openen.” Terug de schoolbanken in, ziet hij niet zitten. „Ik wil liever leren in de praktijk. Meekijken in een garage.”
Marciano oriënteert zich nog op verschillende beroeps- en studiemogelijkheden. Binnenkort krijgt hij met enkele andere studenten een rondleiding bij Shell Pernis. „Toen ik hoorde dat ik was gezakt, voelde het alsof ik steeds verder naar beneden afgleed. Ik was heel somber. Mijn moeder vond dat ik er met de pet naar gooide.” De afgelopen maanden veranderde dat. „Ze is hier komen kijken en ze is nu zo trots op mij, dat ik waarschijnlijk een hond krijg.”