Te geef: amberkleurige kaasstolp van glasontwerper Andries Copier

Ribbens geeft door Elke maand geeft NRC Magazine een gebruikt designvoorwerp weg. Dit keer: een glazen kaasstolp van Andries Copier.

Foto Benning & Gladkova

Dat Glasfabriek Leerdam internationale allure kreeg is vooral te danken aan Andries Copier (1901-1991). Als dertienjarige begon hij op de etsafdeling. Zijn eerste arbeidscontract is bewaard gebleven: zes werkdagen van tien uur leverden hem een weeksalaris van 50 cent op. De directeur van de glasfabriek signaleerde zijn tekentalent en zorgde ervoor dat de tiener avondonderwijs kon volgen. Die investering loonde: na een kunstopleiding begon Copier in 1922 met het ontwerpen van glas. Toen hij op zijn zeventigste met pensioen ging had hij meer dan tienduizend vazen, glazen, serviezen en andere glasproducten ontworpen, en als artistiek leider op het ontwerp van nog een zelfde aantal producten toegezien.


Copiers gebruiksglas paart eenvoud en technische perfectie aan aantrekkelijkheid en doelmatigheid, het grootste compliment dat je een ontwerper kunt maken. De amberkleurige kaasstolp van geperst glas die NRC Magazine doorgeeft is een ontwerp uit 1939 en maakt deel uit van het Neerlandia-ontbijtservies. Dat servies hoorde bij de H-collectie van Leerdam. De H staat voor Huishoud: gebruiksglas voor het lagere segment in de markt, de winkels in huishoudelijke artikelen en de warenhuizen. Het Neerlandia-servies, beschikbaar in diverse kleuren, bevatte ook borden, schalen en een karaf met glazen. Sommige delen waren multifunctioneel: het eierdopje kan als borrelglas gebruikt worden, het bekerglas als bloemenvaas. Net als bijvoorbeeld het Gilde-glas van Copier was Neerlandia een kassucces. De lage prijs en het gunstige tijdstip waarop Leerdam het servies aanbood, vlak voor de oorlog, speelden daarbij een rol.

De stolp werd op Catawiki aangeboden door Edel Erfgoed uit het Gelderse Klarenbeek, specialist op het gebied van toegepaste kunst uit Nederland. Hij komt uit een glasverzameling van een mevrouw uit Gelderland, zegt eigenaresse Marleen Endeveld. „Na haar overlijden belde een zoon. Op de zolder stond deze kaasstolp. Of ik belangstelling had?”