De tweeling Kehinde Deborah and Taiwo Celestine (10), op weg naar de kerk. Sanne De Wilde & Bénédicte Kurzen wonnen met deze serie in 2019 de eerste prijs in de categorie ‘Portret’ van World Press Photo.

Foto Sanne De Wilde & Bénédicte Kurzen

Dress Code - wat ons uiterlijk zegt over onze identiteit

Van de dragqueens in New York tot de tweelingen in Nigeria, van de ‘bloemenvrouwen’ in het Mexicaanse Zapotec tot de activisten van Extinction Rebellion; allen geven vorm aan hun identiteit door middel van uiterlijk en kleding. In de tentoonstelling ‘Dress Code’ , onderdeel van het jaarlijkse fotofestival Les Rencontres de la Photographie in het Zuid-Franse Arles (t/m 25 september), presenteren ruim veertig kunstenaars hun visie op identiteit en hoe wij daar uiting aan geven.

Manon Boyer (Frankrijk, 1993) dompelde zich onder in de wereld van New Yorkse dragqueens. „Aan het begin van het project”, zegt Boyer, „ontmoette ik Aná Valbanana, die me het leven van een jonge dragqueen liet zien. Ik fotografeerde haar privéleven, mocht de kleedkamers in, op het podium in de coulissen staan.” Boyer geeft met haar beelden een intiem inkijkje in de dragscene. Foto Manon Boyer

In Mamoiada, een kleine gemeente op Sardinië, wordt elk jaar op 17 januari een heidens ritueel gevierd ter gelegenheid van het feest van San Antonio Abate, het begin van het lokale carnaval. Antonio D’Ambrosio (Italië, 1955) fotografeerde de Mamuthones en de Issohadores: personages die zich kleden als mythische dieren. Antonio D’Ambrosio

Met zijn serie ‘Voodoo’ legde Bruno Cattani (Italië, 1964) in 2019 voodoo-rituelen vast in Benin en Togo. Foto Bruno Cattani

Mathieu Richer Mamousse (Frankrijk, 1989) legde in de serie ‘Anima’ over de hele wereld religieuze processies vast, op zoek naar, zoals hij het zelf formuleert, „het moment dat mannen en vrouwen zichzelf compleet vergeten en zich verenigen in een stoet van gelovigen.”. Mamousse focust daarbij met name op de uitbundige kleding, waar vaak jaren aan gewerkt is. Foto Mathieu Richer Mamousse

‘Ekifire’, ‘halfdood’, zo noemde de Oegandese president Yoweri Museveni homoseksuelen tijdens een bijeenkomst in 2014 waarin een anti-homowet werd aangekondigd. Voor de homogemeenschap in verschillende landen in Oost-Afrika (Burundi, Rwanda, Oeganda) is dat inderdaad de realiteit: het onthullen van je homoseksualiteit veroordeelt je tot sociaal isolement: het maakt het vinden van een baan, een huis, een vrij bestaan bijna onmogelijk. Van 2012 tot 2018 fotografeerde Frédéric Noy (Frankrijk, 1965) seksuele minderheden in Oost-Afrika. Ook degenen die actie voeren tegen het onderdrukkende beleid en die weigeren zich te verstoppen. Foto Frédéric Noy

In de tentoonstelling ‘Invasion’ wordt werk getoond van jonge kunstenaars uit Oekraïne, die zijn uitgenodigd als artists in residence in de Manuel Rivera-Ortiz Foundation in Arles. De foto is van Yevheniia Kriuk, getiteld: ‘Jenya’. Foto Yevheniia Kriuk

‘Ibeji’ betekent zoiets als ‘dubbele geboorte’ of: ‘de onafscheidelijke twee’ en staat voor de ultieme harmonie tussen twee mensen. Sanne De Wilde (België, 1987) en Bénédicte Kurzen (Frankrijk, 1980) fotografeerden tweelingen in West-Afrika, waar het verschijnsel zo’n vier keer zo vaak voorkomt als in de rest van de wereld. Het centrum van deze tweelingzone is Igbo-Ora, een stadje in het zuidwesten van Nigeria. Op de foto: de tweeling Kehinde Deborah and Taiwo Celestine (10), op weg naar de kerk. De Wilde en Kurzen wonnen met deze serie in 2019 de eerste prijs in de categorie ‘Portret’ van World Press Photo. Foto Sanne De Wilde & Bénédicte Kurzen

Benoît Feron (België, 1962) reist al decennia de wereld rond om volkeren uit allerlei landen vast te leggen. Hij werkte veel in Afrika, waar hij onder andere fotografeerde in Ethiopië, Kenia en Tanzania, en was in India, Papoea Nieuw Guinea en Zuid-Amerika. In ‘Sense of Identity’ laat hij zien hoe mensen over de hele wereld met kleding en rituelen hun identiteit vormgeven. Foto Benoît Feron

De foto’s van Phumzile Khanyile (Zuid-Afrika, 1991) lezen een beetje als een dagboek; er is weinig onderscheid tussen haar werk en haar eigen leven. „Ik ben opgevoed door mijn grootmoeder, die stereotiepe ideeën had over wat het betekent om een vrouw te zijn, en ik vond dat vaak verstikkend.” In de serie ‘Plastic Crowns’ onderzoekt Khanyile de levens van vrouwen in Zuid-Afrika door haar eigen ervaringen te laten zien, sociale taboes in beeld te brengen en door haar expliciete verkenning van de seksuele politiek. Foto Phumzile Khanyile

‘The Savage, the Fools and the Bear’ is een internationaal fotoproject van Michela Benaglia (Italië, 1980) waarin ze mensen vastlegt die zich verkleden met maskers en dierenhuiden, als onderdeel van vaak eeuwenoude tradities, mythen en rituele dorpsfeesten over de hele wereld. Deze foto is gemaakt tijdens een jaarlijks festival in Escalaplano, Sardinië. Foto Michela Benaglia

In de serie ‘Expire’ legde Denis Bourges (Frankrijk, 1966) activisten van Extinction Rebellion vast die tijdens de International Rebellion in oktober 2019 bij de Assemblée nationale in Parijsprotesteren tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Ze hulden hun gezichten in plastic. De boodschap: wij stikken! Foto Denis Bourges

Lila Neutre (Frankrijk, 1989) stelt in haar fotografie onze ideeën over identiteit en zelfexpressie in hedendaagse westerse samenlevingen ter discussie. Ze ontleent haar visuele vocabulaire zowel aan modefotografie als aan populaire cultuur. In de expositie ‘Sculpting the Self’ laat ze vijf subculturen zien die kleding gebruiken als een middel tot sociaal en politiek protest. Deze foto is afkomstig uit de serie ‘The rest is drag - Voguers and the ballroom scene’. Foto Lila Neutre

Een Zapotec-vrouw poseert in haar traditionele outfit in een studio in Juchitán, Mexico, juli 2019. In ‘Fleurs de l’Isthme’ portretteert Delphine Blast (Frankrijk, 1981) Mexicaanse vrouwen die zich op de markt van bloemenstad Juchitán kleden in hun lokale kostuums: een petticoat (enagua), een mouwloos geborduurd topje (huipil) en een hoofdtooi van fijn wit kant (resplandor). De outfit staat symbool voor puurheid en kracht. Foto Delphine Blast