Met ‘De Diepte’, een ballade over herkenbare emoties, zal S10 ons land vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival, in mei in Turijn. Voor het eerst sinds 2010 is de inzending Nederlandstalig. Destijds zong Sieneke het uitbundige ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ dat de finale niet haalde. In het decennium daarna heeft Nederland hoofdzakelijk stemmige nummers naar het Songfestival gestuurd. Dat geldt nu ook voor ‘De Diepte’ van de 21-jarige zangeres S10, pseudoniem van Stien den Hollander.
Het nummer is groots, op een subtiele manier. De zang van S10 is redelijk dun maar heeft een mooie expressie. Die stem klinkt hier natuurlijk, met nu en dan een laag galm. De afwisseling tussen de mineur-stijl van het couplet en de uithalen in het refrein (met meezingmoment: „Dadadadadada. Oehoe, ahaa”), is smaakvol gedoseerd.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2019/11/data52378508-1c38f1.jpg)
S10, die ooit begon als rapper-zangeres maar zich tot volwaardige zangeres heeft ontwikkeld, was een verrassende keuze voor het Songfestival. Ze is geen bekende Nederlander, zoals Anouk en Ilse DeLange, maar is minder pril dan Duncan Laurence (winnaar in 2019) of Jeangu Macrooy (2021).
Minder poëtisch
‘De Diepte’ schreef S10 niet met haar vaste producer Sim Fane, maar met liedjesschrijver Arno Krabman, bekend van recente hits als ‘Blijven Slapen’ van Snelle en Maan, en ‘Leef’ van André Hazes.
Al is ‘De Diepte’ muzikaal geslaagd, de tekst mist de poëtische kwaliteit van S10’s eigen nummers. Het lied gaat over een uiteenvallende relatie: „Jij en ik toch samen?/ Dat zou altijd zo zijn.” De beelden, die leed suggereren, zijn vaag: „Hier in de diepte hoor ik steeds maar weer je naam.” Er is sprake van regen en schuilen onder tafel, maar de onverwachte formuleringen die S10 normaal gesproken laat horen (in haar recente lied ‘Adem Je In’), zijn hier afwezig. Het fraaie begrip ‘diepte’ roept associaties op met ‘perspectief’ en ‘inzicht’, maar het woord wordt zo vaak ingezet dat het effect verdwijnt.