Deense podcastapp Podimo komt naar Nederland

Podcasts Op een steeds vollere markt zal de Deense app Podimo de strijd aangaan om de Nederlandse luisteraar te binden.

De Deense podcastapp Podimo
De Deense podcastapp Podimo Beeld Podimo

De Deense podcastapp Podimo gaat de Nederlandse markt betreden met een Nederlandstalige app voor podcasts. Dat kondigt het bedrijf deze donderdag aan. De app is al langer in Denemarken, Duitsland, Noorwegen en Spanje beschikbaar. Het platform laat zich het best vergelijken met streamingdiensten als Netflix en Disney+, waarbij je voor een vast bedrag per maand toegang krijgt tot een bundel programma’s.

Bij het betreden van de Nederlandse markt laat Podimo zich adviseren door Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle (online kiosk voor journalistiek). Oprichter Morten Strunge was eerder investeerder en bestuurslid bij Blendle. „Je moet het vergelijken met de komst van een nieuwe televisiezender”, zegt Klöpping over Podimo. „Interessant is dat het de eerste Europese partij is die serieus in podcasts investeert.”

Podimo heeft 125 miljoen euro aan investeringen opgehaald, waarvan een deel nu de Nederlandse podcastmarkt op komt. De app maakte in Denemarken naam met eigen producties, van true crime tot shows die draaien om bekende mediapersoonlijkheden. Die worden ook vertaald. Het bedrijf zegt zich echter vooral met exclusieve Nederlandstalige podcasts te willen onderscheiden. Welke Nederlandse podcastmakers zich bij Podimo zullen aansluiten is op dit moment nog niet duidelijk. Klöpping: „In Amerika is een ware oorlog aan de gang om podcasttalent, waar grote platforms als Apple en Spotify miljoenen uitgeven om de beste makers aan zich te binden. Ik kan me voorstellen dat zoiets zich nu ook in Nederland gaat voordoen.”

De entree van Podimo is de volgende stap in een markt die snel volwassen wordt en intussen miljoenen luisteraars bedient.

Deze dinsdag werd ook bekend dat Vriend van de Show, een platform waar fans hun favoriete podcasts direct een maandelijks bedrag betalen, een samenwerking aangaat met Spotify. Vriend van de Show heeft 19.000 betalende abonnees, verdeeld over enkele tientallen podcasts. Door te drukken op een slotje in de Spotify-app kunnen ‘vrienden van’ zes shows in Spotify vanaf woensdag naar exclusieve bonusafleveringen luisteren.

„55 procent van onze luisteraars beluistert ons nu al het liefst via Spotify. Die moeten nu nog naar onze site voor de bonusafleveringen. Dat hoeft niet meer”, zegt CTO Gijs Wilbrink over deze stap. Het donatie- en interactieplatform is de eerste partner van Spotify uit Nederland en België. „Spotify experimenteert met manieren om gebruikers voor extra’s en abonnementen te laten betalen. Die slotjes zul je kortom steeds vaker tegenkomen. Voor onze podcastmakers is dat een mooie extra etalage.”