Jong talent schept intieme sfeer in lege zaal

Festival Live voor de radio speelden jonge musici in TivoliVredenburg een gevarieerd Weens programma.

Anton Spronk speelde vrijdagavond op Het Jong Talent Festival van AVROTROS Klassiek Weense muziek van Mozart, Haydn en Beethoven.
Anton Spronk speelde vrijdagavond op Het Jong Talent Festival van AVROTROS Klassiek Weense muziek van Mozart, Haydn en Beethoven. Foto Juri Hiensch

Gelukkig hebben we de radio nog. Maar wat was het zonde dat er geen publiek aanwezig mocht zijn bij het Jong Talent Festival van AVROTROS Klassiek, vrijdagavond in TivoliVredenburg. Bijgestaan door het Nederlands Kamerorkest speelden zes jonge musici – twee solisten en een strijkkwartet – een bont programma rond muziekstad Wenen. En dat deden ze uitmuntend. Het concert kon doorgaan omdat het geen publieksevenement was maar een radio-opname. Het programma wordt gedeeltelijk herhaald in het Zondagochtendconcert; beide concerten zijn terug te luisteren via de website van NPO Radio 4.

Pianist Nikola Meeuwsen, cellist Anton Spronk en het Animato Kwartet zijn afgelopen jaren geselecteerd voor het talenttraject ‘AVROTROS Klassiek Presenteert’. Ze mochten een debuut-cd opnemen en speelden prominente radioconcerten. Dit minifestival bracht hen samen in een lege zaal, waar dankzij de belichting en hun gloedvolle spel toch een intieme sfeer hing.

Tegenover het Nederlands Kamerorkest gezeten ‘soleerde’ het Animato in Mozarts Serenata notturna, dat een kwartet tegenover een orkestgroep plaatst. Tussen de delen door speelde het Animato met groot effect stukjes uit Weberns atonale Fünf Sätze, op. 5 voor strijkkwartet. Die benadering zette de toon: het klassieke Wenen van Haydn, Mozart en Beethoven stond centraal, maar kreeg subtiel commentaar vanuit de twintigste eeuw.

Pianist Meeuwsen noemde Beethovens late Bagatellen ‘de mooiste muziek die er bestaat’ en speelde er vervolgens twee op zo’n manier dat je geneigd was hem gelijk te geven. Met cellist Spronk samen nomineerde Meeuwsen trouwens ook een deel uit Schuberts Arpeggione-sonate voor die eretitel: hun geconcentreerde spel was een toonbeeld van zich steeds verdiepende eenvoud.

Het Nederlands Kamerorkest, invoelend en dynamisch aangevoerd door gastconcertmeester Joe Puglia, begeleidde Spronk in twee delen uit het Celloconcert in D van Haydn. Spronk won vorig jaar de Dutch Classical Talent Award. Zijn lange vocale lijnen en puntgave techniek maakten indruk, met de vurig gebrachte cadens in het Allegro moderato als hoogtepunt.