‘Ik wil op het podium, al is het maar een kwartiertje’

Conferentie Eurosonic Op de online muziekconferentie ESNS (Eurosonic Noorderslag) wordt gretig verlangd naar livemuziek. Terwijl festivals mijmeren over volle weides, durven artiesten nog nauwelijks te hopen.

De Britse rapper Berwyn op Eurosonic
De Britse rapper Berwyn op Eurosonic Foto YouTube/ESNS

De revitalisering van de popsector na corona. De toekomst van livemuziek. Het waren vorig jaar al hot topics op het jaarlijkse muziekcongres Eurosonic en nu weer, bij een wederom online gehouden conferentie voor de Europese muziekindustrie. Met twee ronduit rampzalige muziekjaren achter de rug – popartiesten konden nauwelijks optreden, zagen hun tournees steeds weer verplaatst worden, podia waren nagenoeg gesloten en vele popfestivals gingen niet door – viel er in onlinepanels veel te bespreken.

Onderwerpen als streaming, hoe belangrijk het maken van reels (videootjes voor Instagram) en platforms als Tiktok voor artiesten zijn geworden, en de groei van virtuele optredens waren allemaal relevante onderwerpen. Maar niet te missen was hoe gretig de muziekbranche, normaal gesproken vier dagen bijeen in de Groningse Oosterpoort, verlangt naar livemuziek.

Europese concertorganisatoren zien uit naar een ‘big return’ – het moment dat hun festivals weer op volle capaciteit kunnen draaien. „Om het gezicht van 80.000 mensen op de festivalweides voor het podium te zien …”, werd gemijmerd in een van de panels.

Het is geen nieuws dat artiest zijn in tijden van crisis niet makkelijk is

Het vertrouwen in de komende zomer groeit – Paul Reed van de Britse Association of Independent Festivals voelde zich er best „optimistisch” over. Maar er zijn ook zorgen. Komt er duidelijkheid van overheden over de zomer – hoe kan het wél? – en iedereen is doodmoe van het lobbyen. „De sportlobby was vorige zomer vele malen sterker dan cultuur”, concludeerde de Zwitserse organisator Christof Huber.

En hoe zal het tourleven eruit komen te zien, met de vele restricties en verschillende vaccinatie-eisen per land? En als concerten weer kunnen: hoe vol zullen de agenda’s wel niet zitten en zullen de festivals elkaar gek concurreren?

Vooral de planning zal dit jaar wederom een uitdaging zijn, menen de concertorganisatoren. Stephan Thanscheidt, ceo van de Duitse concertorganisator FKP Scorpio stipte de financiële zorgen aan. Dat publiek trouw en loyaal is en toegangskaarten nog altijd bewaarde: mooi. Maar de festivals komen nu ernstig geld tekort: de fees en kosten zijn flink omhoog, alles is duurder. Dat kan niet zonder steun.

Marta Pallarès van het grote Spaanse popfestival Primavera Sound zag ook hoe de dynamiek is veranderd. Durft publiek nog wel naar massale events te komen? En interessant punt: hoe vind je de aansluiting met tieners, ze hebben nog geen festival kunnen meemaken.

Lees ook de recensie Eurosonic-optredens van 19 januri

Heftig idee

Het is geen nieuws dat artiest zijn in tijden van crisis niet makkelijk is. Maar artiesten Naaz, Eva van Manen en Joe Buck lieten in een artiestenpanel uiterst invoelbaar weten waar ze dagelijks tegenaan lopen. Het ‘off-stage’ leven. De gecancelde optredens. De sombere gevoelens. De twijfel over het artiest-zijn. Het gebrek aan financiële stabiliteit, de bijbaantjes, investeringen en wisselende TOZO-steun. Maar ook: het hooghouden van je sociale media – of juist níét. En hoe lastig te verteren een dystopisch toekomstbeeld is van overwinteren en alle evenementen naar de lente en zomer schuiven. „Zo’n heftig idee voor wie enkel geld verdient met optredens”, zei zangeres Eva van Manen hoofdschuddend.

Er is te veel tijd om na te denken, vond singer-songwriter Joe Buck. Hij verlangt intens naar optredens. „Al is het maar een kwartier zingen op een podium met een gitaar. Dat heeft een immense uitwerking.” De anderen knikken. Met afgunst kon Buck soms kijken naar collega-artiesten, vertelde hij. Wie grossierde in livestreams? Hoe kon een handvol beginnende artiesten toch doorbreken. Deed hij te weinig? „Maar online zijn vind ik heel verwarrend.”

Maar corona bracht ook rust toen artiestenbubbels uiteenspatten. Zangeres Naaz, op Eurosonic in 2020 (vlak voor de pandemie begon) nog rising star in de Groningse Schouwburg voor de Europese muziekindustrie, stapte even helemaal uit de muziek. Bevrijd van de druk ging ze lesgeven. „Eigenlijk vind ik muziek pas sinds een half jaar weer leuk.” Ze werkt nu aan haar debuutalbum. En er is iets veranderd. „Pre-corona voelde ik hoe je je als artiest moest bewijzen voor een zaal. Nu denk ik dat artiest en publiek hand in hand gaan en we dankbaar voor elkaar zijn. Samen door een traumatische ervaring, dat brengt dichterbij.”