Na grootste crisis is Airbus herstellende

Luchtvaart Terwijl Airbus het komende halfjaar ruim 6.000 nieuwe werknemers gaat werven blijft het herstel van Boeing achter.

Werknemers op de productielijn voor onderdelen van de Airbus A220 in Shenyang, in de Chinese provincie Liaoning.
Werknemers op de productielijn voor onderdelen van de Airbus A220 in Shenyang, in de Chinese provincie Liaoning. Foto VCG/VCG via Getty Images

Beide werden ze hard geraakt door de coronacrisis – maar het herstel gaat bij vliegtuiggiganten Airbus en Boeing absoluut niet gelijk op. De afgelopen dagen was al bekend geworden dat Airbus veel meer vliegtuigen had afgeleverd in 2021 dan Boeing. Woensdag maakte Airbus nog maar eens duidelijk hoezeer het blaakt van zelfvertrouwen na de grootste crisis in de luchtvaart ooit: het Frans-Duitse bedrijf kondigde aan het komende halfjaar ruim 6.000 nieuwe werknemers te gaan werven. Op dit moment werken er zo’n 130.000 mensen bij Airbus.

Ongeveer een derde van het nieuwe personeel gaat volgens Airbus werken aan „decarbonisatie, digitale transformatie en cybertechnologie”, aldus het persbericht. Daarmee zoekt het bedrijf specialisaties die traditioneel niet of minder aanwezig zijn in luchtvaartindustrie.

Het nieuws volgt op de aankondiging van een week geleden dat Airbus in 2021 ruim 611 vliegtuigen heeft afgeleverd, tegenover 566 in 2020. Goeie cijfers, vonden analisten, die aantonen dat Airbus herstellende is na een slecht 2020.

Vooral populair zijn de A320 en de iets grotere A321, ‘middenmodel’-vliegtuigen die het al goed deden vóór de coronacrisis. Veel luchtvaartmaatschappijen vertrouwen in hun toekomstplannen op deze types. Hoewel in omvang relatief klein, is het mogelijk om de Atlantische Oceaan ermee over te vliegen – iets wat sommige maatschappijen, zoals Aer Lingus, ook doen. Air France-KLM bestelde eind december 100 nieuwe vliegtuigen – een record voor het bedrijf – uit deze bouwreeks, om Boeing-vliegtuigen te vervangen.

Air France-KLM bestelde eind december 100 nieuwe vliegtuigen bij Airbus

Een deel van het nieuw te werven personeel van Airbus gaat aan de slag om al deze bestellingen te bouwen: Airbus werkt aan een uitbreiding van de productiecapaciteit voor de A320-familie, vanwege de hoge vraag.

Problemen 737 Max 8

Het contrast met die andere gigant, het Amerikaanse Boeing, is groot. Boeing leverde in 2021 slechts 311 vliegtuigen af. Het bedrijf uit Seattle heeft geen model dat goed kan concurreren met de A321 en kampt nog steeds met de nasleep van alle problemen met de 737 Max 8. Dat vliegtuig is bijvoorbeeld in China nog altijd niet toegelaten. Ook bij de 787 Dreamliner spelen al langere tijd productieproblemen.

Positief voor Boeing is wel dat de bestellingen voor de Max 8 inmiddels weer beginnen op te lopen, nu het vliegtuig in veel landen weer is toegelaten in het luchtruim. In 2021 zijn 749 bestellingen geplaatst voor het vliegtuigtype. Over de gehele linie heeft Boeing ook meer bestellingen dan Airbus.

Aan het begin van de coronacrisis schroefde zowel Airbus als Boeing hun productie enorm terug. Bij Airbus daalde de productie met ruim een derde. Volgens financieel persbureau Bloomberg nam het aantal banen bij het bedrijf sinds 2019 met 9.000 af, mede als gevolg van de coronacrisis.