Profiel

Tim Hofman en zijn BOOS maken nu de mediamacht boos

YouTube-programma Presentator Tim Hofman van het programma BOOS komt vaker met opvallende uitzendingen die tot discussie leiden.

BOOS is te zien op een eigen YouTube-kanaal en trekt honderdduizenden overwegend jonge kijkers.
BOOS is te zien op een eigen YouTube-kanaal en trekt honderdduizenden overwegend jonge kijkers. Foto ANP

Ze zijn de heilige graal van Hilversum: jongere televisiekijkers. In een medialandschap waar veel programma’s kijkers met een gemiddelde leeftijd van boven de zestig trekken, springt een programma dat vooral bij tieners en twintigers scoort eruit. En opvallen doet BNNVARA-presentator Tim Hofman van het programma BOOS. Komende donderdag komt het programma met onthullingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij betrokkenen van het veelbekeken RTL-programma The Voice of Holland.

Lees ook dit profiel van Tim Hofman uit 2018: Hoe Tim Hofman het politici moeilijk maakt met #Boos

Al sinds de eerste aflevering, in juni 2016, bereikt BOOS honderdduizenden overwegend jonge kijkers. Die vinden het programma overigens niet via de traditionele kanalen van de NPO, maar op het YouTube-kanaal van het programma.

Een bijzondere gedoogconstructie, waarbij de NPO van haar eigen lijn afwijkt om alleen via eigen kanalen te publiceren. Hofman – bijgestaan door sidekick Marije de Roode – dwingt dat jaar in jaar uit af door relevant te blijven. Het kanaal heeft ruim 584.000 abonnees.

Bron van boosheid

BOOS opent steevast met een kijker die zich ergens over opwindt en Hofman en De Roode voor uitdaging plaatst verhaal te halen bij de bron van die boosheid. Dat kan een pandjesbaas zijn – berucht is de uitzending over Wybren van Haga en zijn vastgoedbedrijf Sjopperdepop BV, tegenwoordig Tweede Kamerlid voor BVNL – of een instantie waar veel jongeren mee te maken hebben, zoals het CBR, dat de geschiktheid om op te gaan voor je rijexamen moet beoordelen en daarbij maandenlange wachttijden hanteert. Met infographics wordt het probleem vervolgens uit de doeken gedaan, waarna Hofman en De Roode zich op de stoep van de beklaagde melden. Tijdens die confrontaties kan het er heftig aan toegaan. Zo belandde Hofman in 2017 met een gebroken kaak in het ziekenhuis, nadat hij de Nijmeegse vastgoedhandelaar Ton H. confronteerde met klachten van studenten over de slechte staat van hun woning.

Lees ook: Schandaal rond The Voice trekt diepe sporen door commerciële televisiewereld

Van gepassioneerd pleitbezorger van typische studentenzaken als huisvesting en rijexamens groeide Hofman de afgelopen jaren uit tot een mediapersoonlijkheid met agendamacht, die er in november 2018 in slaagde de discussie over het kinderpardon naar zijn hand te zetten. Op de #BOOS-documentaire Terug naar je eige land volgde een handtekeningenactie waarmee Hofman ruim 250.000 handtekeningen wist te verzamelen. Met deze actie werd uiteindelijk verruiming van het kinderpardon afgedwongen.

Nu RTL deze zaterdag zelf naar buiten trad, is de omroep BOOS een stap voor. Sindsdien groeit de roep om de uitzending vast online te zetten. BOOS is immers niet gebonden aan de wetten van de lineaire televisie.

Hofman liet via Twitter echter weten hier niets voor te voelen: „Wij maken onze uitzending (...) zorgvuldig af. Belangrijk, gezien de gevoeligheid van de zaken.”