Eerst de snellaadstations, de winst komt later wel

Deze rubriek belicht iedere week ontwikkelingen op de beurs. Ditmaal: Fastned.

Eigenlijk willen alle klanten van Fastned liever géén klant zijn van Fastned. Je elektrische auto opladen doe je bij voorkeur ’s nachts, thuis op de oprit, of aan een laadpaal bij je werk. Niet langs de snelweg, waar je er zelf een kwartier naast moet staan wachten.

Maar de snellaadstations van Fastned (en concurrenten) zijn onmisbaar. Een goede infrastructuur van laadstations langs snelwegen is een voorwaarde voor de overgang naar elektrisch rijden. Met het rap toenemende aantal elektrische auto’s opereert Fastned in een groeiende markt.

Toch liet de aandelenkoers van Fastned afgelopen jaar juist een licht dalende trend zien. Zelfs de relatief gunstige omzetcijfers van afgelopen week hadden nauwelijks effect. Fastned rapporteerde over het vierde kwartaal van 2021 154 procent meer omzet dan een jaar eerder.

Analisten en beleggers kijken dan ook niet zozeer naar die cijfers. Het bedrijf maakte sinds de start in 2012 nog nooit winst. De huidige aandeelwaarde is vooral gebaseerd op verwachtingen. En dan is een koers van zo’n 50 euro best fors, vindt ING-analist Marc Hesselink. „Het moet al heel goed gaan om dat waar te maken.”

Het belangrijkste voor Fastned is dat het nieuwe locaties voor laadstations verwerft. Het gaat dan om zogeheten high traffic locations langs snelwegen. „In Nederland zijn er 245 van dat soort locaties”, zegt Hesselink.

Fastned heeft nu 132 snellaadstations in Nederland. Stations in vijf andere landen brachten het totaal begin dit jaar op 188. Nog eens 331 locaties heeft Fastned al ‘binnen’. Komend jaar zijn de ogen vooral gericht op Frankrijk. Hesselink: „De Franse overheid heeft inmiddels 360 high traffic locations aangewezen waar snellaadstations komen. Daarvan worden er binnenkort 120 aanbesteed.”

Dat is een interessante markt voor Fastned, en het bedrijf heeft volgens analisten goede kansen. Afgelopen jaar gaf de Franse overheid voor veertien locaties opdracht tot bouw van laadstations, twaalf ervan gingen naar Fastned.

„Een knappe prestatie voor een klein bedrijf”, vindt Hesselink. Al is het volgens hem niet reëel om te verwachten dat Fastned dit marktaandeel voor heel Frankrijk kan behouden. Want de concurrentie is groot. Bijvoorbeeld van Allego, dat al het grootste marktaandeel in Europa heeft en binnenkort aan de Amerikaanse beurs veel geld op hoopt te halen voor verdere expansie.

Dat had trouwens ook het bedrijf EVBox voor ogen, totdat bleek dat de omzet- en margecijfers wat opgepoetst waren in het verslag over 2019. Hesselink: „Het laat maar weer zien: dit is een wereld van pioniers, daar zitten ook cowboys tussen.”

En welke invloed heeft de fors gestegen elektriciteitsprijs? „Die is inderdaad ineens een factor geworden”, zegt Hesselink. „Voorheen kostte een kWh 4 of 5 cent. Fastned rekende bij snellaadstation 59 cent. Maar de elektriciteitsprijs is vervijfvoudigd. Dat heeft impact.”

Volgens analist Jan Richard van de Duitse investeringsbank Berenberg is Fastned best bereid tijdelijk een lagere marge te accepteren. „Goed om te scoren bij de aanbestedingen en ook om de klanttevredenheid te maximaliseren.” Maar er zit wel een grens aan. In november 2021 verhoogde Fastned de prijs voor een kWh langs Nederlandse, Belgische en Duitse snelwegen daarom naar 69 cent.

„Het goede nieuws is”, zegt Richard, „dat de vraag naar stroom op de locaties van Fastned voorlopig onveranderd blijft.” Mensen met een elektrische auto blijken bereid de hogere tarieven te betalen.

Klopt, zegt Hesselink, de klanten zijn niet zo ‘prijssensitief’. „Dat komt doordat de meesten nu leaserijders zijn. De baas betaalt wel. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als meer mensen zelf een elektrische auto kopen.”