Klik, regenjas besteld. Dit is de enorme keten die jouw pakketje in gang zet
Binnen 24 uur na bestelling je pakketje ontvangen, is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Achter de schermen zet die ene muisklik op ‘afrekenen’ echter een enorme logistieke keten in werking, die ingrijpende gevolgen heeft voor de omgeving. We volgen een pakketje van bestelling tot aan de voordeur.
Door Emmelien Stavast en Sjoerd Klumpenaar
scroll
18:43
Het belooft flink te gaan regenen deze week, maar je hebt geen regenjas. Je bestelt een gele jas via een webwinkel en vult bij het afrekenen je adresgegevens in. Na de betaling ontvang je een mail met een track-en-tracecode.
Bij het magazijn van de webwinkel is een seintje binnengekomen. De juiste kleur en maat regenjas wordt gezocht en ingepakt. De doos wordt voorzien van jouw adres en een streepjescode. Populaire producten worden op meerdere plekken in het land opgeslagen, zodat er altijd eentje bij jou in de buurt is en binnen 24 uur bij jou bezorgd kan worden.
In webwinkels kun je tegenwoordig uit steeds meer producten kiezen. Al deze kledingstukken moeten in elke maat en kleur op voorraad zijn. Daarom groeien de magazijnen niet alleen in aantal, maar ook in omvang. Een distributiecentrum is nu gemiddeld 9.800 vierkante meter groot, ruim 40 procent groter dan tien jaar geleden.
Ook komen er steeds meer XXL-distributiecentra, die groter zijn dan 50.000 vierkante meter. Zo legt webwinkel Zalando momenteel de laatste hand aan een distributiecentrum in Bleiswijk van 140.000 vierkante meter.
00:56
Je ontvangt een berichtje van het bezorgbedrijf: het pakketje met jouw regenjas staat op de bezorglijst.
In het magazijn van de webwinkel worden alle bestellingen van die dag verzameld en klaargezet voor het bezorgbedrijf. Door de streepjescode weet het bedrijf naar welk sorteercentrum in Nederland jouw pakketje onderweg is.
Rond 01.00 uur ‘s nachts gaat je pakketje met alle andere bestellingen per vrachtwagen het land in, richting het sorteercentrum. Er rijden elke nacht honderden vrachtwagens door het land om bestellingen op te halen en geretourneerde pakketjes terug te brengen. Een vrachtwagen kan tot 2.000 pakketjes meevoeren.
In Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland vind je de meeste distributiecentra. Grote bedrijven bedienen vanuit daar niet alleen Nederland, maar ook de Europese markt. De gunstige ligging van Schiphol en de Rotterdamse haven ten opzichte van Antwerpen, maakt Nederland tot een belangrijk logistiek schakelpunt.
02:15
Weer een nieuwe stap in de track-en-tracecode: je pakketje is meegenomen door het bezorgbedrijf.
De melding op je telefoon betekent dat je pakketje is gescand en aangekomen bij het sorteercentrum. Hier wordt de bulk pakketjes opgesplitst, en op rolcontainers onderverdeeld per regio. In de sorteercentra draait alles om efficiëntie. Er kunnen tussen de 40.000 en 100.000 pakketjes per nacht worden gesorteerd.
Vanuit het sorteercentrum gaat een nieuwe vrachtwagen met jouw regenjas naar een regionaal overslagcentrum bij jou in de buurt. Hier wordt de laatste verdeelslag gemaakt, voordat de pakketjes naar de consument gaan.
De magazijnen, sorteercentra en de regionale overslagcentra moeten goed bereikbaar zijn en liggen dus vaak in de buurt van snelwegen. 53 procent van de centra ligt binnen drie kilometer van een snelweg, en slechts 15 procent op meer dan 7 kilometer.
09:43
Melding op je telefoon: je kunt de bezorger tussen 13.00 uur en 15.00 uur verwachten. De algemeen geaccepteerde bezorgtijd voor bestelde producten is 24 uur, maar steeds vaker wordt er bij wijze van service sneller bezorgd.
Het pakketje met je regenjas is aangekomen in het regionale distributiecentrum, waar het in een bestelbus wordt geladen voor wat the last mile wordt genoemd. Per werkdag komen bij marktleider PostNL tot 200 chauffeurs hun lading ophalen.
Voor the last mile verschijnen de oranje-witte en geel-rode bestelbussen ten tonele. In de bus gaan zo’n 200 tot 250 pakketjes – naast huisadressen wordt er ook op postpunten bezorgd.
Mede door de coronacrisis werd er in 2020 een recordaantal van 524 miljoen pakketjes bezorgd - een toename van ruim 30 procent ten opzichte van 2019. Dit wordt ook zichtbaar aan de randen van steden, waar steeds meer hallen verrijzen.
14:18
De deurbel gaat, PAKKETJE!
De bezorger overhandigt je pakketje. Of hij laat het achter bij de buren, en heel soms op de stoep, in het trappenhuis of in de schuur. De bezorger heeft haast: sinds de coronapandemie is de werkdruk van pakketbezorgers flink toegenomen.
Na de Britten bestellen Nederlanders het meest van alle landen in Europa. In 2021 werden er in Nederland ruim een miljoen producten per dag besteld.
Om al deze pakketjes binnen 24 uur te bezorgen, zijn dus ook meer en grotere distributiecentra nodig. De voorraad distributievastgoed groeide sinds 2012 met 50 procent, tot zo’n 40 miljoen vierkante meter – ongeveer de oppervlakte van de gemeente Zutphen.
Bron data: Vereniging Deltametropool en Vrije Universiteit, Stec Groep.