Een juridische strijd over de wereldtitel van Max Verstappen kan maanden duren – of geeft Mercedes het op?

Formule 1 Max Verstappen won na een controversieel slot van de Grand Prix van Abu Dhabi de wereldtitel. Concurrent Mercedes tekende protest aan tegen de gang van zaken. Wat kan er allemaal nog gebeuren?

Mercedes-teambaas Toto Wolff (links) en diens evenknie bij Red Bull Racing, Christian Horner, bij de persconferentie in Abu Dhabi, zondag.
Mercedes-teambaas Toto Wolff (links) en diens evenknie bij Red Bull Racing, Christian Horner, bij de persconferentie in Abu Dhabi, zondag. Foto Reuters

De laatste grand prix zondag in Abu Dhabi was een gedenkwaardig einde van het Formule 1-seizoen. In een spectaculaire ontknoping haalde Max Verstappen (Red Bull) in bocht 5 van de laatste ronde zijn rivaal Lewis Hamilton (Mercedes) in en greep zo de zege én de wereldtitel. Mede dankzij de crash van Nicholas Latifi, de safety car die volgde, een tactische bandenwissel en het besluit van de jury om de race één ronde voor het einde te hervatten.

Tot woede van Mercedes – en een deel van de Britse pers. Zo had The Sun het maandag over een „last lap robbery” (een diefstal in de laatste ronde) en citeerde The Daily Mirror Piers Morgan en Gary Lineker, die het jurybesluit „een grap” vinden. De twee protesten die Mercedes zondag na afloop van de race indiende werden afgewezen, maar het lijkt erop dat het team het daar niet bij laat zitten. Kan Verstappen de wereldtitel nog kwijtraken?

1Welke stap(pen) kan het team van Mercedes nog zetten?

Mercedes kan nog in beroep gaan tegen de beslissing van de stewards, die zondag beide protesten van de Duitse renstal afwezen. Het team van Hamilton heeft zondagavond een intentieverklaring getekend dat ze dat gaan doen. Mercedes heeft daardoor tot en met donderdag de tijd om officieel in hoger beroep te gaan bij het Internationale Hof van Beroep (ICA) van de autosportbond FIA.

Mocht Mercedes beroep aantekenen, dan duurt het nog zeker 45 dagen tot de hoorzitting, voor de uitspraak erna is er geen deadline. Er kan van dit tijdspad worden afgeweken als er sprake van urgentie is. Dat lijkt het geval, want donderdag is het jaarlijkse FIA-gala in Parijs, waarbij de wereldkampioen wordt gehuldigd. In principe zal Verstappen de wereldbeker daar in ontvangst nemen.

Lees ook over de beslissende wedstrijd: Verstappen had het geluk op het juiste moment aan zijn zijde

Als een (snelle) gang naar het ICA geen succes oplevert voor het Britse team, kan Mercedes nog een juridische stap zetten, die naar het Internationale Hof van Arbitrage voor Sport (CAS). Een proces daar kan maanden duren.

Maandag meldde de Britse krant The Times echter dat Mercedes overweegt de protestpogingen te staken, omdat een maandenlang juridisch gevecht het imago van de Formule 1 geen goed zou doen. Bij Mercedes zelf bleef het maandag stil.

2Waartegen protesteerde Mercedes zondag en wat leverde het op?

Mercedes diende zondagavond na de race twee protesten in: een op basis van regel 48.8 van het FIA-regelboek, die verbiedt dat auto’s elkaar inhalen achter de safety car of als de race nog niet is hervat nadat de safety car op de baan is geweest. Verstappen lag een kort moment voor Hamilton terwijl de Brit als koploper de race nog moest herstarten.

Het andere protest was op basis van regel 48.12, die voorschrijft dat in de situatie van een safety car de auto’s die een ronde achterstand hebben op de koplopers (die ‘gelapt’ zijn) de safety car mogen inhalen, zodat de auto’s op volgorde van de rangschikking op de baan rijden. In dezelfde regel staat ook dat de safety car pas de ronde nadat de laatste gelapte auto is gepasseerd de baan verlaat. Op zondag liet de wedstrijdleiding alleen de vijf gelapte auto’s tussen Hamilton en Verstappen passeren, en niet de drie andere gelapte auto’s achter de Nederlander. Nog in dezelfde ronde ging de safety car van de baan, waardoor Verstappen nog een ronde de kans had om Hamilton in te halen.

Max Verstappen viert feest met zijn team na het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1 in Abu Dhabi. Foto Remko de Waal/ANP

Toch werden beide protesten afgewezen. De eerste omdat Verstappen weliswaar een kort moment voor Hamilton lag, maar niet op het moment dat de Brit de wedstrijd hervatte, aldus de stewards. Bij het tweede protest oordeelden de stewards dat de wedstrijdleiding de bevoegdheid heeft te bepalen wanneer en hoe de safety car wordt ingezet en mag afwijken van de regels.

3Komt het vaker voor dat het ICA eraan te pas komt bij de Formule 1?

Ja, er zijn regelmatig beroepen aangetekend bij het ICA, maar meestal zijn ze niet succesvol. Zoals toen McLaren in 2007 een besluit aanvocht om Nico Rosberg, Nick Heidfeld en Robert Kubica niet te diskwalificeren vanwege een brandstofovertreding tijdens de GP van Brazilië, toen de laatste race van het seizoen. Als dat besluit was teruggedraaid en de drie coureurs uit de einduitslag waren geschrapt, was niet Kimi Raikkonen, maar McLaren-coureur Lewis Hamilton wereldkampioen geworden. Het ICA besloot het beroep echter te verwerpen – Hamilton zou pas een jaar later voor het eerst wereldkampioen worden.

Dit stuk is in de loop van de avond geactualiseerd.