De Nose-karaf van Aldo Bakker geeft zich niet gelijk prijs

Ribbens geeft door Elke maand geeft NRC Magazine een gebruikt designvoorwerp weg. Deze keer een karaf van Aldo Bakker.

Foto Benning & Gladkova

Gebruiksvoorwerp of kunst? Bij de sculpturale, hyper-esthetische ontwerpen van Aldo Bakker (50) dringt die vraag zich snel op. Zijn handgemaakte, soms van tientallen lagen Japanse lak voorziene krukjes zijn bijvoorbeeld zitsieraden waar je eerder verwonderd omheen loopt dan dat je er achteloos op plaatsneemt (ook trouwens omdat ze net zo duur kunnen zijn als een nieuwe auto).

Bakker is een ontwerper die grenzen aftast, op zoek gaat naar nieuwe gebruiken, nieuwe vormen en af en toe ook nieuwe functies die aan die vormen ontleend zijn. Dat resulteert soms in op het eerste gezicht raadselachtige voorwerpen die hun geheimen pas blootgeven in het gebruik. Neem zijn porseleinen ‘zoutvaatje’ uit 2007. Het is een schelp met een steeltje. Als je dat handvat beetpakt ontdek je vanzelf dat het zout al schuddend te voorschijn komt. Zo’n zoutschudder op tafel – de Franse sterrenkok Alain Ducasse heeft ze in gebruik in zijn restaurant in Monaco – kan helpen om een diner iets gedenkwaardigs te geven.

Bakker is een ontwerper die grenzen aftast, op zoek gaat naar nieuwe gebruiken, nieuwe vormen en af en toe ook nieuwe functies die aan die vormen ontleend zijn

Niet al Bakkers ontwerpen zijn alleen in designgaleries te koop. Hij werkt ook voor producenten die een groter publiek bedienen. Zo ontwierp hij voor het Deense Georg Jensen een redelijk betaalbare, metalen olieschenker en een rvs suikerpot. Voor het designlabel Thomas Eyck ontwerpt Bakker al ruim een decennium producten voor de feestelijke dinertafel: naast zijn zoutschudder ook bijvoorbeeld glazen, karaffen en oliekannetjes.

Nieuw in Eycks programma is een van gespikkeld porselein gemaakte karaf die Bakker om een begrijpelijke reden Nose noemde. De producent heeft voor deze rubriek een achttien centimeter hoog prototype in wit beschikbaar gesteld, dat hij in september meenam naar de Salone in Milaan. Omdat de jaarlijkse designbeurs dit jaar door corona nauwelijks bezoekers trok, toonde Eyck zijn stand soms facetimend aan thuisgebleven klanten in Japan en de Verenigde Staten. Op deze manier haalde hij zes „prachtorders” van winkelketens binnen, vertelt Eyck.

De neuskaraf, verkrijgbaar in diverse kleuren en in twee maten, is kunst waaruit geschonken kan worden.