Grondpersoneel geweerd bij veiligheidsonderzoek Schiphol

Luchtvaart Zware concurrentie tussen afhandelingsbedrijven zou Schiphol onveilig maken. Maar betrokken personeel werd bij het rijksonderzoek hiernaar uitgesloten.

Werknemers van grondafhandelingsbedrijven op Schiphol zijn bewust uitgesloten van een onderzoek naar de vliegveiligheid en de arbeidsomstandigheden op de luchthaven. Schiphol en andere luchtvaartbedrijven weigerden mee te werken als een enquête onder het grondpersoneel deel zou blijven uitmaken van het onderzoek. Bovendien hebben zij druk uitgeoefend op de afhandelingsbedrijven om hun werknemers niet te laten enquêteren. Dat blijkt uit onderzoek van NRC en EenVandaag.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf vorig jaar opdracht tot het onderzoek na herhaalde klachten over de moordende concurrentie tussen afhandelingsbedrijven. Die zou leiden tot onveilige situaties op de luchthaven. Afgelopen zomer leidde personeelstekort op Schiphol tot chaotische taferelen.

Lees ook: Grondpersoneel Schiphol bewust uitgesloten van onderzoek naar vliegveiligheid en arbeidsomstandigheden

Minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) stuurde het rapport begin november naar de Kamer. Zij concludeert dat de vliegveiligheid niet in het geding is. Arbeidsvoorwaarden kun je niet zonder meer koppelen aan veiligheid, citeert zij het onderzoek. Visser vindt het niet nodig iets te doen aan de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van de mensen die werken aan de ‘air-side’ van Schiphol, achter de douane.

Het kabinet zou volgens haar ook geen eisen kunnen stellen aan het aantal afhandelingsbedrijven dat actief is op Schiphol. De Amsterdamse luchthaven telt acht afhandelaars die volgens betrokkenen een moordende concurrentiestrijd voeren; vergelijkbare luchthavens hebben er twee of drie. Het Rijk heeft een belang van 70 procent in de Schiphol Group.

Hoeveel incidenten zoals botsingen van grondmaterieel met vliegtuigen dit jaar hebben plaatsgevonden is nog niet bekend. De Inspectie Leefomgeving en Transport telde vorig jaar 240 incidenten. De ILT schreef eerder dat Schipholmedewerkers waarschijnlijk niet alle incidenten op de luchthaven melden, mogelijk uit angst voor hun baan. De Europese luchtvaarttoezichthouder EASA waarschuwde vorig jaar dat economisch herstel op vliegvelden, na de coronacrisis, de aandacht voor arbeidsomstandigheden en veiligheid niet mag belemmeren.

Vakbond FNV Schiphol hield eind vorig jaar een enquête onder luchthavenmedewerkers. Daarin zeggen zij dat er soms incidenten zijn – botsingen met vliegtuigen bijvoorbeeld – tijdens hun werk en dat niet iedereen die durft te rapporteren.

„Het is een doofpot”, zegt Joost van Doesburg, campagneleider van FNV Schiphol. „Schiphol wil koste wat het kost de goedkoopste luchthaven van Europa blijven. En daarin past niet het beeld dat de vliegveiligheid in het geding is.”

Onderzoek beïnvloed pagina 4-5