De serie Zina is dramedy: ‘Het is niet meteen lachen, gieren brullen’

Serie De serie ‘Zina’ toont hoe een groep Marokkaans-Nederlandse vriendinnen navigeert tussen twee culturen. Scenarist Fadua El Akchaoui: ‘Verhalen verteld vanuit dit perspectief hebben we nog nauwelijks gezien.’

Temidden van haar vriendinnen wacht bruid Amal (Soumaya Ahouaoui) op haar bruidegom, in de serie ‘Zina’.
Temidden van haar vriendinnen wacht bruid Amal (Soumaya Ahouaoui) op haar bruidegom, in de serie ‘Zina’. Foto KRO-NCRV

Voor een feelgoodserie over een vriendinnengroep begint Zina nogal heftig. De bruiloftsdag van Amal wordt doorkruist door een dodelijk ongeval. Dat dient als een mooi nulpunt: de zorgvuldig uitgestippelde huisje-boompje-beestjetoekomst van de bruid gaat rigoureus overboord, en nu moet ze iets nieuws bedenken. Bovendien is het signaal: we zitten hier niet in een romkom. De serie kan beginnen.

Creatief producer Daria Bukvić: „Voor veel vrouwen is hun bruiloft een van de belangrijkste dagen in hun leven. Dit begin was een manier om meteen alle grote emoties van een mensenleven in de eerste aflevering langs te laten komen. Denk aan Four Weddings and a Funeral. Maar inderdaad: het is niet meteen lachen, gieren brullen. Zina is dramedy”

In de achtdelige serie, die dinsdag op NPO 1 begint, volgen we de turbulente levens van vijf jonge vrouwen. Daria Bukvić: „Het gaat over problemen waar alle millennials mee te maken krijgen. Kies ik voor mijn carrière of kies ik voor kinderen? De biologische klok is een slopend mechanisme.” De makers buiten de grote verschillen tussen de vriendinnen uit. De vrouwen spiegelen zich aan elkaar, aan hoe anders ze in het leven staan, waardoor ze zichzelf beter leren kennen. Bedenker en scenarist Fadua El Akchaoui: „We hebben in de serie een eeuwige student, een influencer die gericht is op uiterlijk vertoon, een vrouw op zoek naar zingeving, en een wereldverbeteraar die vergeet haar gezin aandacht te geven. Amal, de bruid in de eerste aflevering, noemt zij de ‘checklister’: „Die is gelukkig als alles op haar lijstje is afgevinkt. Maar wat wil ze nu eigenlijk zélf?”

Vrouwen aan de beurt

Daria Bukvić (Tuzla, 1989) is artistiek directeur van Toneelgroep Oostpool en als regisseur bekend van Girls & Boys en van Othello. Fadua El Akchaoui (Alblasserdam, 1982) is theatermaker en dramaschrijver. Ze toerde tot aan de coronamaatregelen met haar solo Wrak door het land. Samen maakten ze eerder de cabareteske theatervoorstelling Melk & Dadels, die diende als uitgangspunt van de tv-serie. Daria Bukvić: „Net als Melk & Dadels gaat deze serie over vrouwelijke millennials die navigeren tussen twee culturen. Maar in het theater draaide het om de persoonlijke verhalen van de actrices. In de serie is alles verzonnen, wat ons meer vrijheid geeft.”

Zina gaat over ‘Mocro-millennials’, zegt Bukvić. Series en films die zich afspelen in de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap vormen inmiddels een bescheiden traditie, van Shouf Shouf! tot Mocro Maffia. Maar ze draaien doorgaans om mannen. Nu komen de vrouwen aan de beurt. Twee nieuwe films draaien ook om een Marokkaanse bruiloft. Meskina (ook gemaakt door Daria Bukvić en Fadua El Akchaoui) gaat over een gescheiden vrouw op zoek naar een nieuwe liefde. Komiek Soundos El Ahmadi is hierin een openbaring als haar vrijgevochten zuster. En Johan Nijenhuis (Costa!) is bezig met de opnames van Marokkaanse Bruiloft. Actrice Soumaya Ahouaoui, die de bruid speelt in Zina, heeft ook in die film de hoofdrol, als advocate die nodig moet trouwen, althans, dat vindt haar familie.

Lees ook het interview met Fadua El Akchaoui: ‘Iedereen loopt krasjes op, iedereen is gedeukt’

Best wel een struggle

Wat is er speciaal Marokkaans aan Zina? Daria Bukvić: „Wanneer je uit een migrantenfamilie komt, kunnen de opvattingen en levensstijl van de generaties ver uit elkaar liggen. Dat speelt een rol in de serie.” Fadua El Akchaoui: „We laten zien hoe het is om als Marokkaans-Nederlandse vrouw te manoeuvreren in de Nederlandse maatschappij. In de serie zitten problemen die net zo hard spelen in deze groep als daarbuiten, zoals ouders die kampen met hun gezondheid. Alleen hebben we verhalen verteld vanuit dit perspectief nog nauwelijks gezien.”

We laten zien hoe het is om als Marokkaans-Nederlandse vrouw te manoeuvreren in de Nederlandse maatschappij

Fadua El AkchaouiScenarist

Seriemakers van kleur moeten vaak vechten om de authentieke toon van hun verhaal te bewaken, omdat ze met witte mensen moeten werken die hun wereld niet kennen, en die vaak dreigen terug te vallen op de stereotypes. Speelde dat ook een rol bij Zina? Bukvić: „Dat is best wel een struggle, ja. Je moet alles steeds weer opnieuw uitleggen; daar gaat veel tijd en energie in zitten. Anders dan in het theater heb je met zo’n serie met zo veel bestuurslagen te maken. Maar we hebben ons er hard voor gemaakt om twee Marokkaanse vrouwen in de writers room te krijgen (naast Fadua El Akchaoui ook actrice Dunya Khayame) en we hebben veel vertrouwen gekregen van producent Medialane en omroep KRO-NCRV.”

Er bestaat niet één type Marokkaans-Nederlandse vrouw, zoals de media dat graag doen voorkomen, benadrukt ze: „We willen de vele schakeringen laten zien.” Fadua El Akchaoui: „Het is geen serie over Marokkanen, het gaat niet over identiteit, het gaat over menselijkheid. Wat de diverse verhalen bindt, is de onvoorwaardelijke vriendschap tussen vijf zeer verschillende vrouwen, hoe ze steun vinden in de sisterhood.”

Zina (KRO-NCRV) vanaf 7 december om 21.20 op NPO 3 en op NPO Plus.