Is het lopen van een marathon gezond?

Lekker bezig Als je drie keer per week een half uur loopt, ben je al heel gezond bezig. Maar een marathon, dat is een ander verhaal.

Foto David Peperkamp

‘Het is in elk geval niet ongezond”, reageert sportarts Guido Vroemen. Hij is trainer van onder andere mountainbikester Anne Terpstra en paratriatleet Jetze Plat. „Er zijn veel te veel mensen die te weinig bewegen. Dát is ongezond.”

Kijk, je hoeft niet per se een marathon te lopen om gezond bezig te zijn, benadrukt hij. Als je drie keer per week een half uur loopt, ben je al heel gezond bezig. „Als je vervolgens nog meer sport, verbeteren je sportprestaties. Maar de gezondheidswinst die je boekt, vlakt daarna af.”

Het klopt dat mensen door een marathon te lopen doorgaans meer spierschade aanrichten dan ze gewend zijn, bevestigt Vroemen. Omdat ze meestal nou eenmaal niet zo ver lopen. „Maar de kans dat die schade onherstelbaar is, is ontzettend klein. En belasting is juist goed voor je spieren, botten en bindweefsel. Die hebben impact nodig.”

Door goed voor een marathon te trainen, verklein je volgens hem de kans op blessures. Want als je ze goed hebt getraind, worden je spieren minder snel moe. En hoe minder vermoeid je spieren zijn, hoe beter ze je gewrichten – enkels, knieën, heupen – stabiliseren.

En die enkeling die tijdens de marathon met een hartstilstand dood neervalt dan? „Niet alles kan voorkomen worden.” Wel is het volgens Vroemen slim om online eens een cardiovasculaire-screeningsvragenlijst in te vullen, voordat je een marathon gaat lopen. „Als je daar meermaals ‘ja’ invult, is het verstandig je sportmedisch te laten keuren.”