Recensie

Recensie Podcast

Een kijkje achter de schermen bij de grootste merken

Elk bedrijf en iedere sector die er op het moment toe doet, krijgt wel een aflevering in Business Casual.
Shein's All That? With Terry Nguyen
Deze podcast luister je ook in onze app

Business Casual valt eigenlijk niet in één genre te vangen. Dat komt doordat de podcast, die dit seizoen gepresenteerd wordt door journalist Nora Ali en comedian Scott Rogowsky, iedere aflevering inzoomt op een andere trend of een ander bedrijf. Dus kunnen de gesprekken over sneakers, huizen, video’s of voedsel gaan. En dat levert verrassende feitjes op waarvan je niet wist dat je ze wilde weten. Mijn favoriet: kenners blijken echte merksneakers van namaak- te kunnen onderscheiden door aan de lijm te ruiken.

De opzet van Business Casual is trouwens wel steeds hetzelfde: proberen erachter te komen waarom een specifiek onderdeel van een bepaalde industrie juist op dit moment succesvol is. Op welke manier haakt een bedrijf in op bepaalde trends, en welke beleidsstrategieën dragen bij aan het financiële succes? Interessant is de aflevering over het Chinese fastfashion bedrijf Shein, dat recent uit het niets oprukte met extreem goedkope kleding, in oplages van ruim 6.000 (!) nieuwe items per dag.

Echt onderzoekend wordt Business Casual niet, maar op een bondige en kritische wijze beantwoordt de podcast wel de belangrijkste vragen. Hoe kan deze kleding zo goedkoop zijn? Met behulp van een slimme belastingroute natuurlijk. Vanwaar de snelle verspreiding van het merk? Gewoon: influencers inzetten en innovatieve trend-algoritmes gebruiken. Contreet, helder en leerzaam.

Business Casual, wekelijks afleveringen van een half uur, Morning Brew.