Waarom is sporten rond de overgang zo belangrijk?

Lekker bezig Sporten kan helpen bij de stemmingswisselingen en bij slaapproblemen tijdens de overgang.

Foto Getty Images

Foto Getty Images

Gynaecoloog Esther Winkel van de Gelre Ziekenhuizen (Zutphen/Apeldoorn) maakt in haar vakantie graag tijd om deze vraag te beantwoorden. Want er is nog te veel wat de meeste mensen niet weten over de overgang, vindt ze.

„Wist je bijvoorbeeld dat 40 procent van het ziekteverzuim van vrouwen in de overgang het gevolg is van overgangsklachten? En we worden steeds ouder, dus we leven steeds langer na de overgang.” Alle reden om zo goed mogelijk op de fase ná de overgang voor te sorteren, door zo fit mogelijk te blijven, vindt Winkel.

Ze treft op haar spreekuur regelmatig vrouwen die diep in de put zitten als gevolg van overgangsklachten zoals opvliegers, stemmingswisselingen, slaapproblemen en een veranderende stofwisseling. Ze moedigt hen altijd aan om te bewegen.

„Van hardlopen is bewezen dat vrouwen er minder opvliegers door hebben of ervaren. En bewegen helpt ook de gewichtstoename te voorkomen die tijdens de overgang op de loer ligt.”

Verder komen tijdens het sporten stofjes vrij waardoor mensen zich na afloop blijer en rustiger voelen. „Op die manier kan bewegen helpen bij stemmingswisselingen en misschien ook bij slaapproblemen.”

Ten slotte neemt de botdichtheid van vrouwen in de overgang af. „Naast het binnenkrijgen van voldoende calcium en vitamine D is sporten een wezenlijke manier om ervoor te zorgen dat je botten zo stevig mogelijk blijven.”

Winkel benadrukt dat het vooral belangrijk is dat elke vrouw een sport kiest die bij haar past. „Je kunt gaan hardlopen, maar je kunt ook gaan wandelen. Als je er maar lol in hebt.”