Thuiskok.

Worsteling

Wie op een eenvoudige manier wil afvallen, moet minder koolhydraten eten en meer eiwitten. Maar achter die ogenschijnlijke eenvoud schuilt een wereld aan verlangens, worstelingen, eetaanvallen en kilo’s die eraan groeien en je vervolgens nooit meer verlaten.

Vroeger kon ik zonder zorgen alles eten. Tot rond mijn drieëndertigste, toen was de lol over. Het begon met een paar kilo extra die ik, dacht ik destijds nog laconiek, zo weer kwijt zou zijn. Maar die paar kregen in steeds sneller tempo gezelschap van meer gezelligheidskilo’s en voor ik het wist, was ik het jaar rond bezig met diëten waar ik uiteindelijk alleen maar zwaarder van werd.

Ik denk dat buitenstaanders het gevecht met kilo’s maar moeilijk kunnen begrijpen. Dan eet je toch wat minder, klinkt het vaak. Alleen lotgenoten herkennen de worsteling, de valkuilen, de momenten van zelfhaat en ontreddering in combinatie met een niet aflatende, mateloze liefde voor eten.

Koolhydraten zitten in de lekkerste gerechten, die verlichting brengen op de donkerste dagen, zoals brood (is er iets lekkerder dan vers, warm brood?), pasta en rijst. Niks fijner dan op de bank met een kom pasta op schoot naar een film of serie kijken.

Je kunt sjoemelen, zo doet collega Janneke Vreugdenhil dat ook in haar Koolhydraatarme Bijbel, ‘250 recepten met weinig en met langzame koolhydraten’, door spaghetti te maken van courgette of rijst van bloemkool. Je kunt deze placebo-pasta en -rijst tegenwoordig zelfs in de supermarkt vinden, maar voor mij werkt dat niet. Ik wil het echte spul.

Maar nu wil het toeval dat ik de afgelopen maanden veel op reis was en het er goed van heb genomen in de vele restaurants. Mijn voornemen was om eenmaal thuis weer te matigen en goed en gezond te eten. Minder koolhydraten, nam ik me ook plechtig voor, dus de timing van deze bijbel, de zoveelste in de succesvolle reeks, is precies goed.

Het boek zit vol makkelijke recepten waarbij je de koolhydraten niet mist of het minderen zelfs aantrekkelijk maken. En je vindt er alles, van ontbijt tot diner, snack tot toetje, drankje tot dip. Voor de echte fanatiekelingen staat er bij elk gerecht precies bij wat de voedingswaarden zijn.