Spanje verbiedt reclames voor snoep in strijd tegen kinderobesitas

Overgewicht De Spaanse regering bindt de strijd aan met kinderobesitas. In 90 procent van de reclames voor eten die op kinderen zijn gericht wordt ongezond voedsel gepromoot.
Een kind eet churros, een Spaanse snack gemaakt van gefrituurd tarwedeeg.
Een kind eet churros, een Spaanse snack gemaakt van gefrituurd tarwedeeg. Getty Images/iStockphoto

Chocolade, snoep, energiedrankjes- en repen, cakejes, koekjes, frisdrank, ijs — volgens het Spaanse kabinet dienen kinderen niet te worden aangemoedigd om dit soort voeding te kopen. Dat is dan ook waarom de Spaanse minister voor Consumentenzaken Alberto Garzón reclame voor fastfood gericht op jonge kinderen wil gaan verbieden. Hij heeft daartoe een voorstel ingediend, zei hij donderdag volgens Spaanse media. Volgens de Spaanse Voedsel- en Warenautoriteit heeft ruim 40 procent van de Spaanse kinderen tussen de zes en negen jaar oud overgewicht, van wie ruim 17 procent obesitas.

Voedsel- en drankproducenten mogen hun reclames voor ongezond eten en drinken binnenkort niet meer op kinderen onder de 16 jaar richten. Dat geldt voor alle reclames op televisie, radio, internet (inclusief sociale media en apps voor mobiele telefoons en tablets) en in bioscopen. Het Spaanse kabinet moet het voorstel nog goedkeuren.

De Spaanse brancheorganisatie FIAB zegt „verrast en woest” te zijn over het verbod, omdat voedselproducenten „onnodig en onterecht worden aangevallen”. Het ministerie van Consumentenzaken zou al ruim een jaar met de sector werken aan het updaten van ethische richtlijnen voor reclames. Volgens de Spaanse consumentenorganisatie OCU wordt fastfood gepromoot in 90 procent van de reclames met eten die op kinderen zijn gericht.

Totaalverbod

Minister Alberto Garzón dreigt het verbod uit te breiden naar andere voedselcategorieën als daarbij limieten voor het gehalte van suikers, zout en verzadigde vetten worden overschreden. „Onze kinderen zijn erg kwetsbaar en het is onze plicht hen te beschermen”, aldus Garzón.

In Nederland kampt volgens het Nederlands Jeugdinstituut 19 procent van de kinderen tussen de 12 en 16 jaar met overgewicht. De Nederlandse Consumentenbond zegt dat „het huidige systeem van zelfregulering door de industrie” niet werkt. Als het aan de bond ligt komt er een totaalverbod op reclames voor fastfood gericht op kinderen. Europese consumentenorganisaties pleiten bij de Europese Commissie voor wetgeving om kinderen te beschermen tegen reclames voor ongezond eten en drinken.