:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity2-1.jpg|//images.nrc.nl/zKVQdu_aHjL2hkHts_8Z6HihPxg=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity2-1.jpg)
‘Street Fashion: Jock’ uit de serie ‘GaySemiotics’ (1977-2016). Hal Fischer fotografeerde de homoseksuele gemeenschap van San Francisco vanaf de jaren 70. Foto Hal Fischer
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity6.jpg|//images.nrc.nl/k7ciFfyUHCfzdKKbciy0UneGDcE=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity6.jpg)
Bo uit de serie ‘Being and Having’ (1991), waarvoor Catherine Opie dertien vrienden portretteerde - en zichzelf, als haar alter-ego ‘Bo’. Met de serie wilde Opie het begrip ‘mannelijkheid’ ter discussie stellen. Foto Catherine Opie
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity7.jpg|//images.nrc.nl/diVIHXAJsDe82dSWM_N8Kj09xzA=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity7.jpg)
Taliban portrait. Kandahar, Afghanistan (2002). ‘Taliban’ is een serie portretten van Taliban-soldaten, die na de val van Kandahar verzameld werden door Magnum-fotograaf Thomas Dworzak. De portretten die Taliban-soldaten lieten maken bij de verschillende fotostudio’s werden flink geretoucheerd, wat niet echt strookt met het macho beeld dat de strijders wilden uitdragen. Foto T. Dworzak Collection.
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity14.jpg|//images.nrc.nl/zuVFRDUCij0HyJS0hEr663HEU2M=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity14.jpg)
Rusty (2008), uit een serie die Catherine Opie maakte over American Football, waarbij ze de spelers vastlegt in de fase van hun leven dat ze de overgang maken van jongen naar man. Foto Catherine Opie
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity5.jpg|//images.nrc.nl/mmhUEYWmbo02kwVYdadOcJ7pN68=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity5.jpg)
Untitled (Neck), 2015. Het beeld komt uit ‘Deep Springs’, het boek dat de Amerikaanse fotograaf Sam Contis maakte van het Deep Springs College. Dit onderwijsinstituut werd in 1917 op een afgelegen ranch in Californië opgericht en liet alleen mannen toe. Foto Sam Contis
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity13.jpg|//images.nrc.nl/A_M6T1ekk89rGttKtaXH3XIwxzo=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity13.jpg)
Horseshoe Buckle (1962). De Zwitserse fotograaf Karlheinz Weinberger publiceerde al in de jaren 50 homo-erotische foto’s in het legendarische homoblad ‘Der Kreis’ en legde later de wereld van motorrijders en de alternatieve jeugdcultuur vast. Foto Karlheinz Weinberger
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity2.jpg|//images.nrc.nl/YQHKlvDxLR3DaTXN09gy-scPyyE=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity2.jpg)
David Brintzenhofe Applying Makeup (II), (1982). Fotograaf Peter Hujar legde in de jaren 70 en 80 onder andere de lhbt-scene van New York vast, en maakte geregeld foto’s van drag-performer David Brintzenhofe. Foto Peter Hujar
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity10.jpg|//images.nrc.nl/R8E2YosaF6XPSChdiQ-rYzuwOV8=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity10.jpg)
Untitled (1985). Rotimi Fani-Kayode (1955-1989) heeft in zijn fotografie onder andere het naakte zwarte lichaam als onderwerp, en de manier waarop anderen daarnaar kijken. Foto Rotimi Fani-Kayode
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity1.jpg|//images.nrc.nl/eeIYfezsNzo4BZdaAbLRmGLq0K0=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity1.jpg)
Groepsportret uit de serie ‘Family’ (1971-90), waarin Fukase onder anderen zijn vader (de oude man met het witte shirt, die in de camera kijkt) fotografeerde en hun vader-zoonrelatie op liefdevolle wijze in beeld bracht. Foto Masahisa Fukase
:strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity15.jpg|//images.nrc.nl/g1q5k86oXOZSa-sW6R9-UxtCk70=/1920x/smart/filters:no_upscale():strip_icc()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2021/10/inbmasculinity15.jpg)
‘Untitled’, uit de serie ‘Soldiers’ (1999), waarin de Israëlische fotograaf Adi Nes speelt met de begrippen mannelijkheid en homo-erotische seksualiteit. Adi Nes