‘Untitled 22’, uit de serie ‘Christopher Street’ (1976). Gupta legde in New York op straat de homoscene vast in de tijd, zoals hij schrijft op zijn site, 'na de Stonewall-rellen [naar aanleiding van de ontruiming van homobar Stonewall in 1969] en vóór aids'.

Foto Sunil Gupta

Echte mannen

Wat is dat eigenlijk: mannelijkheid? Bestaat er zoiets als een ‘ideale man’, of een 'echte man'? Welke stereotypes zijn er? In de tentoonstelling 'Masculinities: Liberation through Photography', worden de verwachtingen en normen rondom mannelijkheid onderzocht door vijftig fotografen en kunstenaars en laten zij zien hoe mannelijkheid wordt ervaren, uitgedragen en gevormd. Aan bod komen thema's als queer identiteit, macht en patriarchaat, hypermannelijke stereotypes, het zwarte lichaam, vaderschap en de vrouwelijke blik op mannen. Van 22 oktober t/m 13 maart te zien in het Fomu in Antwerpen.

‘Street Fashion: Jock’ uit de serie ‘GaySemiotics’ (1977-2016). Hal Fischer fotografeerde de homoseksuele gemeenschap van San Francisco vanaf de jaren 70. Foto Hal Fischer

Bo uit de serie ‘Being and Having’ (1991), waarvoor Catherine Opie dertien vrienden portretteerde - en zichzelf, als haar alter-ego ‘Bo’. Met de serie wilde Opie het begrip ‘mannelijkheid’ ter discussie stellen. Foto Catherine Opie

Taliban portrait. Kandahar, Afghanistan (2002). ‘Taliban’ is een serie portretten van Taliban-soldaten, die na de val van Kandahar verzameld werden door Magnum-fotograaf Thomas Dworzak. De portretten die Taliban-soldaten lieten maken bij de verschillende fotostudio’s werden flink geretoucheerd, wat niet echt strookt met het macho beeld dat de strijders wilden uitdragen. Foto T. Dworzak Collection.

Rusty (2008), uit een serie die Catherine Opie maakte over American Football, waarbij ze de spelers vastlegt in de fase van hun leven dat ze de overgang maken van jongen naar man. Foto Catherine Opie

Untitled (Neck), 2015. Het beeld komt uit ‘Deep Springs’, het boek dat de Amerikaanse fotograaf Sam Contis maakte van het Deep Springs College. Dit onderwijsinstituut werd in 1917 op een afgelegen ranch in Californië opgericht en liet alleen mannen toe. Foto Sam Contis

Horseshoe Buckle (1962). De Zwitserse fotograaf Karlheinz Weinberger publiceerde al in de jaren 50 homo-erotische foto’s in het legendarische homoblad ‘Der Kreis’ en legde later de wereld van motorrijders en de alternatieve jeugdcultuur vast. Foto Karlheinz Weinberger

David Brintzenhofe Applying Makeup (II), (1982). Fotograaf Peter Hujar legde in de jaren 70 en 80 onder andere de lhbt-scene van New York vast, en maakte geregeld foto’s van drag-performer David Brintzenhofe. Foto Peter Hujar

Untitled (1985). Rotimi Fani-Kayode (1955-1989) heeft in zijn fotografie onder andere het naakte zwarte lichaam als onderwerp, en de manier waarop anderen daarnaar kijken. Foto Rotimi Fani-Kayode

Groepsportret uit de serie ‘Family’ (1971-90), waarin Fukase onder anderen zijn vader (de oude man met het witte shirt, die in de camera kijkt) fotografeerde en hun vader-zoonrelatie op liefdevolle wijze in beeld bracht. Foto Masahisa Fukase

‘Untitled’, uit de serie ‘Soldiers’ (1999), waarin de Israëlische fotograaf Adi Nes speelt met de begrippen mannelijkheid en homo-erotische seksualiteit. Adi Nes