Problemen met levering bij IKEA in elk geval tot 2022

Voorraadtekorten IKEA is het zoveelste bedrijf dat kampt met voorraadtekorten door problemen met levering uit onder meer China.

Een distributiecentrum van Ikea in Zweden.
Een distributiecentrum van Ikea in Zweden. Foto Andrew Hetherington/Redux

Minstens zo ingewikkeld als het in elkaar zetten van een IKEA-meubel: de toeleveringsketen van de Zweedse multinational. En laat de keten nu net in de problemen komen. Donderdag waarschuwde topman Jon Abrahamsson Ring van Inter IKEA, de wereldwijde franchisegever van de meubelgigant, dat het bedrijf met voorraadtekorten kampt door leveringsproblemen. Daardoor zullen bepaalde producten de komende maanden niet beschikbaar zijn. „Onze grootste uitdaging is goederen uit China verscheept te krijgen”, liet de topman donderdag in een verklaring weten.

Naar verwachting houden de voorraadtekorten tot in ieder geval augustus 2022 aan, waarna het nieuwe boekjaar begint. Abrahamsson Ring: „Dit is een zeer grote uitdaging voor de hele toeleveringsinfrastructuur.”

Door een tekort aan containers en drukte in de haventerminals, ontstaan tijdens de pandemie, kampen diverse grote retailbedrijven met problemen in de toeleveringsketen. Die leiden tot voorraadtekorten – en daardoor ook mogelijk tot stijgende prijzen voor consumenten. Het Amerikaanse Nike, het Zweedse Hennes & Mauritz, het Britse Asos en in Nederland Action lieten al weten problemen te ondervinden op dit gebied.

Abrahamsson Ring is niet van plan de gestegen kosten voor containervervoer door te berekenen aan de consument. „We willen IKEA betaalbaarder maken” zei hij tegen financieel persbureau Bloomberg. Het bedrijf (225.000 werknemers in dertig landen) focust daarom op omzetvergroting in de goedkopere producten.

IKEA werkt nu voor zijn transport aan alternatieven. Zo huurt het zelf containers in en probeert goederen via een treinverbinding van China naar Europa te vervoeren.

IKEA heeft een recordjaar achter de rug. De omzet steeg het afgelopen boekjaar met 5,8 procent tot 41,9 miljard euro, maakte het bedrijf donderdag bekend. Het profiteerde van thuiswerkers die hun interieur onder handen namen en online winkelden.

Ook Nederlandse bedrijven ondervinden last van de chaos in de internationale toeleveringsketen. „Er zijn momenteel enorme vertragingen”, zegt Peter van Herk, die vanuit het Rotterdamse expediteursbedrijf Ritra internationale transport overzee coördineert. „Rederijen spelen in op de schaarste. Waar je eerst 2.000 euro huur betaalde voor een container, kan dat nu ineens 10.000 euro zijn.”

De vertragingen en bijbehorende chaos merkt Van Herk in de praktijk. „Dan krijg ik een dag van tevoren een mail: uw boot is drie dagen vertraagd. Dan moet je het natransport over land afbellen, het laadadres, nieuwe afspraken maken. Het is dubbel werk.”

Van Herk heeft één advies voor mensen die wellicht bang zijn dat hun favoriete meubels straks niet meer te koop zijn bij IKEA. „Ga eens naar de kringloopwinkel of kijk op Marktplaats. Dan weet je in ieder geval dat je het na aankoop gelijk in huis hebt.”