Is het zinvol om te rekken voor je training?

Lekker bezig Heeft het zin om te rekken vlak vóór een training?

Foto Getty Images

‘Als jij je er goed bij voelt, is het zinvol”, reageert inspanningsfysioloog Gerard van der Poel droogjes. Hij houdt zich al dertig jaar bezig met rekken en bestudeerde er 1.700 wetenschappelijke publicaties over.

Uitvoerig legt hij vervolgens uit om welke redenen het allemaal níét zinvol is om voor je training te rekken. Je hoeft niet te rekken om blessures te voorkomen. Daarover zijn alle grotere studies het eens. En ook niet om spierpijn te voorkomen. „Dat is een fabeltje.”

Vlak voor een wedstrijd is het zelfs onverstandig om statisch te rekken (statisch rekken, is rekken door één houding even vast te houden). Dat leidt namelijk tot een paar procent prestatieverlies in het begin.

Met rekken als je al spierpijn hebt, moet je ook voorzichtig zijn. „Spierpijn betekent spierschade. Als je vervolgens te fanatiek gaat rekken, stapel je schade op schade.”

En rekken zodat je lichaam afvalstoffen beter kan afvoeren, slaat nergens op. „Rekken levert geen betere doorbloeding van je spieren op. Actief bewegen doet dat wel.”

Rekken helpt wel degelijk je lenigheid en flexibiliteit te vergroten. Maar krachttraining waarbij je kiest voor de grootst mogelijke beweging is bijna net zo effectief voor het vergroten van lenigheid en flexibiliteit. „En van krachttraining word je ook nog eens sterker en gezonder, dus daarmee boek je winst op meerdere vlakken.”

De slotsom: rekken leidt eigenlijk vooral tot ontspanning. Van der Poel: „En het is de vraag of je dat wilt vlak voor je training.”