Met de fiets naar CS? Zie hem nog maar eens kwijt te raken

Talk of theTown | Amsterdam Sinds de fietspont bij Centraal weg is en het drukker wordt, is er te weinig plek voor fietsen. En de stallingstermijn van maximaal twee weken wordt niet gehandhaafd.

Overvolle rekken op het fietsplatform bij CS maken het onmogelijk snel je fiets kwijt te kunnen.
Overvolle rekken op het fietsplatform bij CS maken het onmogelijk snel je fiets kwijt te kunnen. Foto Camiel Mudde

Met moeite hijst Angela (32) haar fiets op het bovenste rek van de fietsenstalling aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal. Of ze moeite heeft een plek te vinden? „Ja. Het was zo lekker rustig in de zomer, maar iedereen is terug aan het werk hè.”

Het is druk bij de fietsenstallingen rond Amsterdam Centraal. Ontzettend druk. De fietsflat aan de voorkant van het station ziet er chaotisch uit, met scheef geparkeerde fietsen en overal troep. Bij het fietsplatform aan de achterzijde, naast de pont richting NDSM, zie je mensen gefrustreerd zoeken naar een plek, zeker rond het spitsuur. Fietsen staan soms driedubbel geparkeerd.

De reden: er zijn minder parkeerplekken dichtbij CS, en de gemeente handhaaft beperkt. Aan de IJ-zijde wordt flink verbouwd, opdat begin 2023 de vernieuwde IJ-boulevard kan worden opgeleverd. De fietspont die in de buurt van het veer naar het IJplein lag, is daardoor verdwenen. Fietsers zoeken daarom nu een plek bij het overgebleven fietsplatform. En dat is dus elke ochtend barstensvol.

Maximaal twee weken in het rek

Ondanks de toegenomen drukte is de handhaving slechts een beetje opgeschroefd. Wel rijden er vaker per dag auto’s om verwaarloosde fietsen (wrakken, of ‘zichtbaar lang niet gebruikt’) of foutgeparkeerde fietsen weg te halen. Veel effect sorteert dat niet. Het leidt wel tot chagrijn bij fietsers.

Het is ’s ochtends kiezen tussen óf je trein halen óf het risico nemen dat je fiets wordt weggehaald

Angela fietsparkeerder CS

Zo ook bij Angela. Té vaak heeft ze het ritje naar het Fietsdepot in het Westelijk Havengebied moeten maken, waar je de verwijderde fiets kan ophalen (‘sloten worden niet vergoed’). „Het is ’s ochtends zo lang zoeken naar een plek en dan is het kiezen tussen óf je trein halen óf het risico nemen dat je fiets wordt weggehaald.” Terwijl ze twee andere fietsen opzij houdt, duwt ze haar eigen fiets er tussen. „Maar nu moet ik rennen, anders mis ik mijn trein.”

Waar foutparkeren wel bestraft wordt, worden fietsen die te lang in de rekken staan niet weggeknipt. Sinds de invoering van de coronamaatregelen wordt er namelijk niet meer gehandhaafd op de maximale stallingstermijn van twee weken die geldt rond NS-stations. Omdat thuiswerken de norm was, werden de fietsenstallingen veel minder gebruikt.

Die tijd is voorbij. Een gemeentewoordvoerder erkent dat het ontzettend druk is, maar ziet op dit moment nog geen reden te handhaven op de stallingstermijn. Al kan dat „heel binnenkort” anders zijn. Wethouder Egbert de Vries (PvdA, Verkeer en Vervoer) kon geen tijd vrijmaken voor een toelichting aan NRC. In andere delen van Amsterdam, binnen de ring A10 met uitzondering van Noord, wordt er wel weer gehandhaafd op de stallingstermijn.

Stukje verder lopen: niemand doet het

Tot begin 2023 zal het hoogstwaarschijnlijk een rommel blijven rond Amsterdam Centraal. „Passen en meten”, zegt de woordvoerder. Op de lange termijn zijn er oplossingen in de maak. Eind 2022 komt aan de voorkant van het station een ondergrondse fietsparkeergarage met 7.000 plekken. Begin 2023, bij de vernieuwde IJ-boulevard, komt er ook een ondergrondse fietsenstalling met 4.000 plekken.

Foto Camiel Mudde

Maar wie nu dagelijks met zijn fiets rond CS zeult, heeft daar weinig aan. De maatregelen die tot nu toe wél genomen zijn, gaan het verschil ook niet maken.

Zo hangen er groene doeken om fietsers te wijzen op extra neergezette fietsenrekken bij de Prins Hendrikkade. Daar zijn 130 plekken bijgekomen. Bij de fietsenstallingen onder het spoor naast het Ibis-hotel is vaak ook nog plek. De gemeentewoordvoerder wijst erop dat het aantal fietsparkeerplekken in het stationsgebied gelijk is gebleven. „Maar soms is het inderdaad wel een stukje verder lopen, en daar wordt weinig gebruik van gemaakt.”

„Waar hangen die doeken precies?” Ruud Bos (21) uit Schagen kijkt vanaf de bovenste verdieping van de fietsflat aan de voorzijde van CS naar de overkant. Drie keer per week is hij in Amsterdam voor zijn studie geschiedenis. „Dat zijn lange vervelende wandelingetjes in de fietsflat.”

Wanneer hij uiteindelijk de doeken ziet hangen, voor de Albert Heijn aan de Prins Hendrikkade, moet hij lachen. „No way dat mensen daar hun fiets gaan zetten. Iedereen zoekt een plekje dicht in de buurt hè?”

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.