Recensie

Recensie Theater

Boeiend theaterdrieluik over moderne seksuele mores

Theater ‘Ach mijn wederhelft’, de nieuwe voorstelling van jong theatertalent Gavin-Viano, is een interessant drieluik over hedendaagse seksuele mores, met een hoofdrol voor het HIV-preventiemiddel PrEP.

In het eerste deel van ‘Ach mijn wederhelft’, Soul search, ontmoeten we een verloofd gay stel dat in een heftige discussie verzeild raakt over het gebruik van de HIV-preventiepil PrEP.
In het eerste deel van ‘Ach mijn wederhelft’, Soul search, ontmoeten we een verloofd gay stel dat in een heftige discussie verzeild raakt over het gebruik van de HIV-preventiepil PrEP. Foto Anna van Kooij

Theatermaker en regisseur Gavin-Viano snijdt thema’s aan die nergens anders in het Nederlandse toneellandschap aan bod komen: bijvoorbeeld de Jim Crow-tijd in de VS in Melanine ten strengste verboden en de Liberiaanse burgeroorlog in A plastic state of mind. In zijn nieuwste voorstelling Ach mijn wederhelft houdt hij het dichter bij huis: in het theatrale drieluik gaat het over seksualiteit, relaties en de netelige issue van lichamelijke zelfbeschikking en HIV.

In drie korte voorstellingen zet de maker steeds een ander perspectief centraal. In het eerste deel, Soulsearch, ontmoeten we Jorden en Mehmet, een verloofd gay stel dat in een heftige discussie verzeild raakt over het gebruik van de HIV-preventiepil PrEP. Mehmet wil namelijk een open huwelijk, maar Jorden gaat alleen akkoord als ze allebei PrEP gaan slikken. Gavin-Viano weet het centrale dilemma goed te schetsen maar dringt in de dialogen niet tot de diepere motivaties van de personages door, waardoor het conflict wat aan de oppervlakte blijft.

In het tweede deel, Survival Mode, bindt grootmoeder de strijd aan met een huisarts die aan haar kleinzoon geen PrEP wil voorschrijven. Foto Anna van Kooij

In het tweede deel, Survival Mode, bindt Jordens grootmoeder de strijd aan met een huisarts die aan haar kleinzoon geen PrEP wil voorschrijven. Maureen Tauwnaar schittert als de open-minded dame op leeftijd, die openhartig over haar eigen seksleven vertelt en de arts dodelijke arrogantie verwijt. En in het uitdagende slotdeel Sexual revolution komen drie priesteressen bij elkaar om het publiek over de waaier van mogelijke seksuele identiteiten te vertellen – en in een opzwepend ritueel PrEP als het moderne equivalent van de anti-conceptiepil te presenteren: net zo bevrijdend voor lhbqti’ers nu als de pil dat voor vrouwen is geweest.

Ach mijn wederhelft is qua vorm en inhoud niet zo trefzeker als Gavin-Viano’s andere werk, maar het is ook juist de overvolheid van de avond die zo waardevol is. De regisseur overdondert het publiek met ideeën en dilemma’s en schept met een happening-achtige sfeer ruimte om erover in gesprek te gaan.

In het uitdagende slotdeel Sexual revolution komen drie priesteressen bij elkaar om het publiek over de waaier van mogelijke seksuele identiteiten te vertellen Foto Anna van Kooij