In het najaar testritten met elektrische batterijtreinen

Spoorwegen In het noorden en oosten van het land worden straks batterijtreinen getest. Die zijn nu nog niet in Nederland toegestaan.

Spoorbeheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland gaan op een aantal trajecten in het noorden en oosten testen uitvoeren met een elektrische trein die op batterijen rijdt en daardoor ook deels zonder bovenleiding kan rijden.

Het is de eerste keer dat er zo’n test wordt gedaan, zeggen de organisaties in een gezamenlijke aankondiging van de plannen.

De testen, die gepland staan voor dit najaar, worden uitgevoerd op drie trajecten die nog niet geschikt zijn voor elektrische treinen. Het gaat om Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Daar wordt nu nog met dieseltreinen gereden, maar een Arriva-trein zal er deels elektrisch gaan rijden. Deze trein rijdt nu al op plantaardige olie en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden.

De trein van Arriva die wordt aangepast heeft al een pantograaf. Dat is het beweegbare deel van de elektrische installatie op de bovenkant van de trein dat zorgt voor de stroomvoorziening. Ook heeft de trein batterijen, om energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen. Met die energie kan de trein straks rijden. De batterijen kunnen ook met de dieselmotor en via de bovenleiding worden opgeladen.

In Nederland zijn zogeheten batterijtreinen nog niet toegestaan. Ook zijn er nog geen batterijtreinen beschikbaar. Later wordt misschien ook getest op het traject Zevenaar-Doetinchem.

Tijdens de ritten wordt de snelheid waarmee de batterij op- en ontlaadt gemeten. Ook wordt gekeken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij of dieselmotor gaat en, hoeveel stroom wordt gebruikt. Deze resultaten worden onder meer gebruikt voor de verdere ontwikkeling van batterijtreinen en elektrisch railvervoer in het oosten van Nederland. (ANP)