Gaat het aantal zakenreizen echt afnemen? Grote bedrijven zeggen zelf van wel

Bezuinigen op zakenreizen Veel grote internationale bedrijven willen minder zakenreizen, blijkt nu ook weer uit een rondgang van zakenblad Bloomberg.

Vliegveld van Houston (Texas) begin vorige maand. Sinds de coronacrisis wordt er minder gevlogen. Blijft dit zo, nu er ook meer aandacht is voor duurzaamheid?
Vliegveld van Houston (Texas) begin vorige maand. Sinds de coronacrisis wordt er minder gevlogen. Blijft dit zo, nu er ook meer aandacht is voor duurzaamheid? Foto Brandon Bell/AFP

Wereldwijd zien bedrijven dat de hoeveelheid zakenreizen om te netwerken, klantrelaties te onderhouden en fabrieken te bezoeken, op hun retour zijn. Voor een deel in elk geval. Dat blijkt opnieuw uit een rondgang van Bloomberg.

Het zakenblad vroeg aan 45 grote bedrijven in de Verenigde Staten, Europa en Azië naar hun voornemens voor het gebruik van zakenreizen. Het merendeel (84 procent) antwoordde dat het zeker wil knippen in het aantal zakenreizen. Ook zeggen de meesten een afname te verwachten van tussen de 20 en 40 procent.

Zo zegt de algemeen directeur van AkzoNobel, Thierry Vanlancker, tegen Bloomberg dat reizen om te netwerken of klantrelaties te onderhouden met een derde zouden kunnen dalen. Met minder zakenreizen slaan bedrijven dus twee vliegen in een klap. „Het is goed voor onze portemonnee en onze duurzaamheidsdoelen”, aldus Vanlancker.

Videobellen gemakkelijker

Behalve dat de software die gebruikt wordt voor videobellen, zoals Microsoft Teams of Zoom, efficiënt is, is het ook steeds gebruikersvriendelijker geworden, aldus de ondervraagde bedrijven. Bovendien wordt ook steeds vaker virtual reality ingezet, bijvoorbeeld voor het geven van trainingen, maar ook voor onderhoudsinspecties van fabrieken of werkplaatsen of het op afstand bedienen of installeren van apparatuur.

Brancheorganisatie Global Business Travel Association schat dat de wereldwijde uitgaven aan zakenreizen – in 2019 nog 1.430 miljard dollar (1.200 miljard euro) – in 2024 kunnen zijn gedaald tot 1.240 miljard dollar.

Ook veel Nederlandse multinationals verwachten minder zakenreizen te maken in de toekomst, bleek uit een rondgang van NRC in juni. Veel bedrijven zeiden dat het een openbaring was dat vliegen om klanten of collega’s te zien niet altijd nodig is.

Sommige bedrijven hebben ook al doelen gesteld voor de afname van zakenreizen, die vaak tussen de 25 en 50 procent liggen. Wanneer ze dat willen behalen, verschilt sterk. ABN Amro heeft het voornemen om het aantal vliegreizen al in 2025 te hebben gehalveerd ten opzichte van 2017, terwijl accountants- en advieskantoor KPMG dat pas in 2030 wil bereiken. Momenteel geldt voor ABN-werknemers al dat zij voor afspraken op minder dan zeshonderd kilometer van huis niet het vliegtuig mogen gebruiken, maar bijvoorbeeld de trein.

Weer op oude niveau

Toch valt het uiteindelijk nog maar te bezien hoeveel het aantal zakenreizen over een aantal jaar echt afgenomen zal zijn. Bestuursvoorzitter van Delta Airlines Ed Bastian zegt tegen Bloomberg dat zo’n 80 procent van hun grote zakelijke klanten vermoedt uiteindelijk weer op 90 procent van het niveau van voor de pandemie uit te komen.

Zakenreisorganisatie Uniglobe Travel, met voornamelijk klanten in het midden- en kleinbedrijf, verwacht naar aanleiding van een enquête onder klanten binnen twee jaar een grotendeels herstel van zakelijke reizen.