Recordstijging omzet zakelijke dienstverlening, wel onder niveau van voor pandemie

Reisbureaus openen de deuren voor de zomervakantie.
Reisbureaus openen de deuren voor de zomervakantie. Foto Harold Versteeg/ANP/Hollandse Hoogte

De omzet van de zakelijke dienstverlening is in het tweede kwartaal van dit jaar met een record van 20,9 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, toen Nederland kampte met strenge coronamaatregelen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vergeleken met twee jaar eerder lag de omzet van de zakelijke dienstverlening daarentegen 1,4 procent lager. Het laatste record stamt uit 2006, toen was de omzetstijging 11,2 procent in het eerste kwartaal van dat jaar.

Onder de zakelijke dienstverlening vallen dienstverlenende bedrijven, zoals bijvoorbeeld architectenbureaus, schoonmaakbedrijven of IT-dienstverlening. De grootste groei in omzet was in het tweede kwartaal van dit jaar te zien in de reisbranche. Daar werd een omzetstijging van ruim 300 procent gehaald. Deze branche werd in 2020 echter ook het hardst getroffen, omdat Nederlanders nauwelijks naar het buitenland konden reizen. In vergelijking met twee jaar eerder was in dit kwartaal de omzet nog steeds 54,1 procent lager.

Verder blijft voorlopig ook de omzet van het reclamewezen nog achter in vergelijking met twee jaar geleden. In verschillende sectoren is wel een omzetgroei te zien in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het jaar voor de coronacrisis. Het gaat dan onder meer om de IT-dienstverleners, de rechtskundige dienstverlening en de uitzendbranche.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Recordstijging omzet zakelijke dienstverlening, wel onder niveau van voor pandemie