Quin Dokters verkoopt eigen praktijken weer

Huisartsenzorg Patiënten en huisartsen waren ontevreden over de zorg bij praktijken van Quin Dokters. Nu stoot de start-up de praktijken weer af en richt het zich op zijn digitale platform.

Quin nam vooral praktijken over die al op zoek waren naar opvolgers. „We dachten dat we daar juist snel resultaat konden bereiken.”
Quin nam vooral praktijken over die al op zoek waren naar opvolgers. „We dachten dat we daar juist snel resultaat konden bereiken.” Foto Robin Utrecht

Quin Dokters, een bedrijf dat een deel van het werk van huisartsenpraktijken digitaliseert, gaat zijn vijf eigen praktijken afstoten. Dat heeft het bedrijf aan NRC gemeld. Quin wil zich volledig gaan richten op het digitale platform om huisartsenzorg makkelijker en efficiënter te maken.

De beslissing volgt na problemen die deze zomer aan het licht kwamen bij een aantal praktijken die Quin het afgelopen jaar had overgenomen. NRC schreef in juli dat de wachttijd voor een afspraak flink was opgelopen, zodat duizenden mensen voor gewone zorg enkele dagen moesten wachten voordat ze naar de huisarts konden.

Op dit moment voert Quin „een hoop gesprekken” met huisartsen die patiënten of de praktijken mogelijk overnemen, aldus directeur Nederland Olivier Molenkamp. Een huisarts van wie de naam bekend is bij de redactie bevestigt dit.

Quin nam eerder vijf praktijken met in totaal tien vestigingen over in Amsterdam, Enschede, Puttershoek, Ridderkerk en Spijkenisse. Daar wilde het een digitaal platform uitrollen, dat de huisartsenzorg eenvoudiger en effectiever moet maken. „Om echt te leren wat de uitdagingen zijn waar huisartsen voor staan in Nederland”, aldus Molenkamp. Maar de start-up heeft zich volgens hem verkeken op die uitdagingen.

Quin haakt in op het groeiende tekort aan huisartsen van de afgelopen jaren. De zorg zou efficiënter kunnen, was de gedachte. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door patiënten met een ‘symptomenchecker’ te helpen bij het besluit of ze naar de huisarts moeten. Huisartsen zouden daardoor meer tijd hebben voor patiënten die inderdaad zorg nodig hebben. Ook was er het idee medisch specialisten eerder bij een consult te betrekken, waardoor zij minder doorverwijzingen krijgen die niet nodig blijken.

Deze zomer ontstond echter onrust onder patiënten en huisartsen, vooral bij de locaties in Amsterdam. Een aantal van die praktijken kampte al met problemen voordat Quin ze overnam. Molenkamp: „We hebben over het algemeen locaties gekocht die al op zoek waren naar opvolgers, en waar nog wel het een en ander te verbeteren was. We dachten dus dat we daar met ons platform juist snel resultaat konden bereiken.”

Volgens de directeur was het artsentekort een van de problemen. „In de praktijk zie je dat we eigenlijk alleen maar met enorm veel aandacht en inspanningen bezig zijn geweest om de capaciteit op orde te brengen. En niet zo veel met de uitrol van ons platform.” In veel praktijken is het digitale platform dus niet geïmplementeerd.

Wel zegt Molenkamp dat Quin patiënten bij praktijken met een huisartsentekort via videobellen heeft gekoppeld aan huisartsen elders in het land, om zo meer consulten te organiseren. Enkele huisartsen die van plan zijn Quin-praktijken over te nemen, willen ook het digitale platform gaan gebruiken, aldus Molenkamp.

Is de druk op huisartsen hoger dan ze verwachtten? „Ja, jazeker”, zegt Molenkamp. Maar Quin had de tijd ook niet bepaald mee. „Er was toen al een tekort aan huisartsen, vervolgens brak Covid uit, en vanaf afgelopen mei zagen we een gebrek aan waarnemers, onder meer door het vaccinatieprogramma van de GGD.”

De praktijken met de grootste problemen worden volgens Molenkamp als eerste afgeschaald. „In Amsterdam hebben we al afspraken gemaakt met collega-praktijken over het overnemen van patiënten. Dan houden we zo’n 6.500 patiënten over, en willen we zorgen dat de praktijk goed loopt voor we een nieuwe partner zoeken. We willen natuurlijk geen slecht functionerende praktijk overdragen.”

Niet happig op IT-systemen

Quin Dokters werd vorig jaar opgericht door Bart Malenstein (41), mede-oprichter en voormalig eigenaar van Bergman Clinics. Quin ontwikkelde de symptomenchecker, maar huisartsenpraktijken bleken niet happig op de digitale platforms. En dus besloot Malenstein er een aantal over te nemen.

In het businessplan van vorig jaar staat dat het bedrijf in 2023 naar 43 praktijken en een half miljoen patiënten had willen groeien – die samen 150 miljoen euro hadden moeten opleveren. Behalve Bergman Clinics droegen ook verzekeraars CZ en Zilveren Kruis bij aan het project dat tot Quin leidde. Later stak private-equitypartij Partners in Equity er 25 miljoen euro in.

Quin Dokters gaat door met de ontwikkeling van het digitale platform, om dat in licentie aan te bieden aan huisartsen in heel Nederland. Wel schaalt het door de problemen nu veel sneller zijn praktijken af. Molenkamp: „Maar dit [tekort aan huisartsen] is niet een opzichzelfstaand probleem in Nederland. Ook elders zijn er praktijken geweest die de deuren tijdelijk hebben moeten sluiten. Dat sterkt ons ook in de gedachte dat er een enorme behoefte is aan digitale innovaties.”