Na versoepeling van de lockdown zag supermarktconcern Ahold omzet wat dalen

Nu de strengste coronamaatregelen op veel plekken zijn verdwenen, eet de consument weer vaker buitenshuis en koopt hij minder in de supermarkt. Dat blijkt uit de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar, die supermarktconglomeraat Ahold Delhaize woensdag publiceerde. De omzet lag met 18,6 miljard euro 3 procent lager dan in dezelfde periode van 2020.

Omdat de pandemie de boodschappenverkoop vorig jaar een uitzonderlijke impuls gaf, vergelijkt het supermarktbedrijf daarom liever met de gemiddelde omzet over de afgelopen twee jaar. In dat geval lag de omzet 16,4 procent hoger. Het uitgavenpatroon van de consument is dus wel degelijk blijvend veranderd, meent topman Frans Muller. De prestaties zijn dusdanig dat Ahold zijn winstverwachtingen voor dit jaar opschroeft.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Coronablog 11 augustus