Commissie gaat overname Kustomer door Facebook nader onderzoeken

Concurrentie

De Europese Commissie is een diepgaand onderzoek begonnen naar de voorgenomen overname door Facebook van Kustomer, dat bedrijven helpt bij digitale klantenservice.

Dat heeft de Europese Commissie maandag bekendgemaakt. Facebook kondigde vorig jaar aan het Amerikaanse softwarebedrijf te hebben gekocht voor 1 miljard dollar (841 miljoen euro).

De Commissie is „bezorgd” dat de overname de concurrentie verstoort op de markt voor zogeheten CRM-software. Dat zijn systemen die klantgegevens helpen beheren en verkoopmanagement ondersteunen.

Ook vreest de Commissie dat de overname de marktpositie van Facebook op het gebied van online advertenties, zoals banners, mogelijk te veel versterkt, omdat het bedrijf al beschikt over „aanzienlijke hoeveelheden” gegevens waarmee het advertenties op zijn site kan personaliseren.

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) benadrukte dat het belangrijk is voor de Commissie om „potentieel problematische overnames door ondernemingen die al dominant zijn in bepaalde markten nauwkeurig te bekijken”.

„Het doel van ons onderzoek is zeker te zijn dat deze overname niet bedrijven of consumenten zal schaden en dat de data die Facebook krijgt de concurrentie niet vervalsen”, staat in een toelichting.

In juni kondigde de Europese Commissie ook al een onderzoek aan naar Facebook. Volgens Brussel heeft het Amerikaanse techbedrijf mogelijk misbruik gemaakt van zijn machtspositie om de eigen dienst Marketplace te promoten. (ANP/NRC)