Philips draait winst ondanks prijzige terugroepactie

Slaapapneu Philips roept miljoenen slaapapneu- en beademingsapparaten terug vanwege chemische deeltjes die bij gebruik kunnen vrijkomen. Dat leidde afgelopen kwartaal tot een winstdaling, maar niet tot verlies.
Het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam.
Het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam. Foto Eva Plevier/Reuters

Elektronicaconcern Philips heeft de afgelopen drie maanden winst geboekt, ondanks de prijzige terugroepactie waar het bedrijf mee heeft te kampen. Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde kwartaalcijfers van het Nederlandse bedrijf. De nettowinst over Q2 kwam neer op 153 miljoen euro, tegen 210 miljoen euro in dezelfde periode in 2020.

Philips maakte eerder dit jaar bekend 500 miljoen euro te reserveren om slaapapneu- en beademingsapparaten terug te roepen. Uit eigen onderzoek was gebleken dat bij gebruik van deze apparaten chemische deeltjes in de longen terecht kunnen komen. Wereldwijd moeten tussen de drie en vier miljoen apparaten worden vervangen of gerepareerd. Het gaat voornamelijk om het zogenoemde Dreamstation tegen slaapapneu, die in 2015 op de markt kwam.

Lees ook: Philips roept beademingsapparatuur terug; chemische deeltjes in longen gebruikers

Het bedrijf heeft de verkoop van de gemankeerde apparatuur in april stopgezet. Toen werd al 250 miljoen euro gereserveerd om de apparatuur terug te roepen, dit bedrag werd verwerkt in de cijfers van het eerste kwartaal. Tijdens het tweede kwartaal bleek dat er nog eens 250 miljoen euro nodig was om de operatie in goede banen te leiden. Door in andere takken wel succesvol producten te verkopen, groeide de totale omzet van Philips de afgelopen maanden desondanks met 9 procent naar 4,2 miljard euro.

Nieuwe modellen

Hoewel de eerste signalen rond de mankementen al in april naar buiten kwamen, werd in juni pas formeel naar klanten gecommuniceerd dat de apparaten niet goed werkten. Dat die oproep op zich liet wachten, komt volgens een woordvoerder onder meer doordat het bericht goed moest worden geformuleerd in overleg met verschillende autoriteiten. Ook moesten callcenters worden opgezet om gerelateerde vragen van klanten te kunnen beantwoorden.

„Tot ook onze eigen frustratie” is er nog geen datum te geven waarop de apparaten kunnen worden vervangen, zegt de woordvoerder. Dit komt doordat medische autoriteiten toestemming moeten geven voor de nieuwe verbeterde modellen, en het onduidelijk is wanneer dit gebeurt. Er van uit gaande dat het bedrijf groen licht krijgt, is Philips achter de schermen al bezig met het produceren van de nieuwe modellen. Het bedrijf denkt binnen een jaar alle klanten van een nieuw apparaat te kunnen voorzien, mits de toestemming op tijd komt.