Supermarktketens Albert Heijn en Lidl gaan meer doen om de positie van vrouwen in hun leveringsketens te verbeteren. De toezeggingen komen nadat grote Nederlandse supermarkten door ontwikkelingsorganisatie oxfam Novib werden aangesproken op slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders en boeren in de toeleveringsketens in ontwikkelingslanden. Albert Heijn, Lidl en Jumbo laten weten hun invloed bij leveranciers de komende jaren aan te wenden om vrouwenrechten te bevorderen. Ze willen vooruitgang boeken bij het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen, en uitbuiting van vrouwelijke arbeiders en boerinnen voorkomen. Daarnaast moeten leveranciers worden ondersteund om voor vrouwen passende voorzieningen te treffen, zoals bescherming van de baan bij zwangerschap. (ANP)
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Vrouwenrechten
Lidl en AH willen rechten van vrouwen beter beschermen
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 9 juli 2021.