Jumbo gaf 19,5 miljoen euro uit aan reclame rondom EK

De reclame met de juichcape kostte Jumbo 11 miljoen euro.
De reclame met de juichcape kostte Jumbo 11 miljoen euro. Foto Rob Engelaar/ANP

Van alle supermarktketens heeft Jumbo tot nu toe het meeste geld uitgegeven aan reclame rondom het Europees Kampioenschap voetbal en de sportzomer. Dat blijkt uit een inventarisatie van mediaregistratiebureau Adfact vrijdag. De keten heeft 19,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op radio, televisie, in kranten, tijdschriften en aan buitenreclames. Er is niet gekeken naar online reclame.

De campagne waarin de Snollebollekes en de bijbehorende ‘juichcape’ centraal staan, was al een investering van ruim 11 miljoen euro. De supermarkt heeft daardoor veel meer uitgegeven dan Albert Heijn, de grootste concurrent van Jumbo. De AH gaf bijna 8 miljoen euro uit aan reclame. Ook andere ketens besteedden veel minder aan reclame rondom het EK en de sportzomer: Lidl gaf 6 miljoen euro uit, Plus ruim 3 miljoen en Aldi zo’n 800.000.

Jumbo heeft ook veel meer geld uitgegeven dan andere merken. Zo heeft Kruidvat 6 miljoen euro uitgegeven en Bol.com 6,21 miljoen.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: België - Italië is de kraker van de kwartfinales