Brieven

Brieven 2/7/2021

Nederlands elftal

Wiegman bondscoach

Na de blamerende nederlaag van het Nederlands voetbalelftal tegen Tsjechië gaan alle voetbalpraatprogramma’s op televisie over de vraag wie Frank de Boer als bondscoach moet opvolgen. Telkens horen wij dezelfde bekende namen voorbijkomen en iedere keer horen wij de voetbalkenners zuchten dat hun favoriete mannen niet beschikbaar zijn. Wat mij in hoge mate irriteert, is dat zij alleen aan mannen kunnen denken. Er is geen sport die zo conservatief is als het voetbal en het is hoog tijd voor verandering. De succescoach Sarina Wiegman lijkt mij uitermate geschikt om bondscoach te worden van het Nederlandse mannenelftal. Als dit gebeurt, zou er een trend worden voortgezet die zo veelbelovend was in de afgelopen jaren. Zo sprak het Nederlands elftal op 19 november 2019 eindelijk haar afkeuring uit tegen racisme en in de laatste EK-wedstrijd op 27 juni 2021 droeg Georginio Wijnaldum een aanvoerdersband met regenboogkleuren. Met die statements zette het Nederlands elftal zichzelf op de wereldkaart. Een vrouwelijke bondscoach zou een prachtige bekroning zijn van deze ontwikkeling.

Nijmegen
Lees ook dit profiel van Sarina Wiegmans: Sarina Wiegman: bondscoach met twee gezichten

Klimaatzaak Shell

Kom afspraken na, nú

Klimaatdoelen moeten worden opgelegd aan het geheel van bedrijven en consumenten, niet geïsoleerd, aldus J.P. van Soest (De rechter vs. Shell? Laat de gemeenschap beslissen over klimaat, 28/6) die onder andere het argument opvoert dat dit zoiets is „als geen maximumsnelheid instellen maar een moreel appèl doen op de automobilist om nooit harder dan 90 km/uur te rijden”. Om in deze beeldspraak te blijven: het is allang evident dat we niet sneller dan 60 mogen rijden, maar de overheid verzuimt om borden te plaatsen. Dat wil niet zeggen dat alles wat niet verboden is, ook is toegestaan. Dáár gaat het mis. De overheid moet gewoon haar huiswerk maken en alle klimaatverdragen (Rio 1992, Kyoto 1997, Parijs 2015) en EU-richtlijnen (2009/28/EG, energie uit hernieuwbare bronnen) en EU-klimaatwet (2021) opnemen in wetgeving, én die afspraken ook nakomen én handhaven! Ondertussen is het niet zo dat iedereen sneller dan 60 mag rijden omdat de overheid in gebreke blijft. Alle afspraken zijn allang gemaakt, daar hoeft ‘de gemeenschap’ niet meer over te ‘beslissen’. Om te zorgen dat die borden ‘60’ er toch komen, stapten Urgenda en Milieudefensie naar de rechter. Als de overheid nú in actie komt, weet in 2030 niemand meer dat Shell iets eerder gas terug moest nemen dan de rest.

Bussum

Wielrennen

Wuyts, taalvernieuwer

Volkomen terecht brengt Arjen Fortuin een ode aan de Vlaamse wielerjournalist Michel Wuyts (Wuyts’ weergaloze wielerjazz, 29/6). Met José De Cauwer vormt hij een talig tandem dat het sportjargon met een geheel eigen biotoop heeft verrijkt. De drie grote rondes volg ik al jaren steevast op Sporza (VRT), alwaar het duo zich heeft ontpopt tot grootmeesters van de ‘spaak spraak’, sappig voortpeddelende wielerconversaties vol puur taalgenot. Met name Wuyts blinkt uit in heerlijke pop-up-poëzie. Een kleine bloemlezing: „Freile heeft minstens honderd insecten in de baard maar dat deert hem niks”; „Je mag Quintana op een pied de stalle in je tuin zetten of op je aanrecht”; „Dartel als een vlinder, rap als een springmuis”; „Hij heeft zich in de frietketel gesmeten van de punten”; „De veer is gebroken, de batterij is leeg”; „Ze zitten allemaal op een handdoek samen”; „Een aardverschuiving kan Mollema nog redden”; „Het wordt hier een sprint van stervende zwanen in Alpe d’Huez”; „Thomas gaat zich in de gele verf zetten”; „Greipel zit daar als een gesneden vosje klaar”.

In zijn afscheidsjaar verdient Wuyts op zijn minst een prijs als taalvernieuwer dan wel als sportfenomeen.

Amsterdam

Correcties/aanvullingen

Margot Quaegebeur

De naam van de auteur van de brief Wisselvallig aanbod (1/7, p. 17) is niet Jeroen Quaegebeur, maar Margot Quaegebeur.