Natuur in strepen

Kunsttips Het werk van de Groningse kunstenares Alida Pott was jaren lang weggestopt. Nu is er een retrospectief.

Alida Pott, Boomgaard Blauwborgje (circa 1920)
Alida Pott, Boomgaard Blauwborgje (circa 1920) Foto Groninger Museum, langdurig bruikleen collectie Stichting De Ploeg

Toen schilderes Alida Pott (1888-1931) op tamelijk jonge leeftijd overleed, borg haar man George Martens haar werk op. Pott was net als haar man lid van het Groningse kunstenaarscollectief De Ploeg. Ze viel op omdat ze in haar werk subtieler was dan de andere expressionistische Ploeg-schilders. Haar kunst zat tussen abstract en figuratief in, en anders dan de mannen in het collectief maakte ze aquarellen in plaats van dat ze met olieverf werkte. Vooral haar landschappen, tot de essentie teruggebracht met enkele strepen, waren vernieuwend.

In de jaren twintig werden vooral haar portretten gewaardeerd door critici. Maar een leven na de dood leek dus niet voor haar werk weggelegd. Omdat alles was weggestopt, was het in feite verdwenen. „Gissen waarom heeft geen zin. [...] Maar ik wacht op een retrospectief, het Groninger Museum heeft dat beloofd”, schreef Joyce Roodnat vorig jaar in NRC. Het museum komt zijn belofte na en toont dertig werken „van de meest getalenteerde kunstenaar die De Ploeg ooit gekend heeft.”