Foto Niels Wenstedt

De laatste vaart van TX36 als pulsvisser

Fotograaf Niels Wenstedt was zeven dagen aan boord van de TX36. Hij fotografeerde er het vissen met pulsnetten in de laatste week dat de pulsvisserij is toegestaan.

Foto Niels Wenstedt

Het mooie aan vissen, zegt schipper Jan van der Vis (38), is het zoeken. „Wij vissen op tong, een platvis. Die ligt ingegraven in de bodem.” Het komt aan op intuïtie, op ervaring. Als je de netten na twee uur in het water weer omhoog haalt, is het elke keer weer afwachten of er wat inzit.

Foto Niels Wenstedt
Foto Niels Wenstedt
Foto’s Niels Wenstedt

Ervaring heeft Van der Vis, vijftiende generatie visser op Texel, twintig jaar. Toen hij op zijn achttiende begon, was hij vaak zeeziek, na een jaar niet meer. „Dan ben je visserman”, vertelt hij aan de telefoon vanaf zijn schip, de TX36. Hij ligt zo’n vijftig kilometer ten westen van Den Helder in de Noordzee, op zoek naar tong.

Foto Niels Wenstedt
Foto Niels Wenstedt
Foto Niels Wenstedt
Foto’s Niels Wenstedt

Het is de laatste week dat hij de vis – de vangst is tot nu toe „zuinig” – mag vangen met pulsnetten. Vanaf donderdag is deze vistechniek, waarbij vissen met stroomstootjes worden opgeschrikt, in de Europese Unie verboden. De tegenstanders spraken van ‘vissenelektrocutie’ en wonnen de slag in Brussel.

Foto Niels Wenstedt
Foto Niels Wenstedt
Foto’s Niels Wenstedt

Bij de 84 Nederlandse pulsvissers, die tonnen hebben geïnvesteerd in pulsmaterieel, is het verbod hard aangekomen. Volgens hen is pulsvissen juist duurzamer dan het alternatief, de ‘boomkor’ die met kettingen over de bodem sleept. Van der Vis: „Pulsnetten zijn lichter, dus je brandstofverbruik is 50 procent lager. En het is beter voor de bodem.”

Foto Niels Wenstedt

Verzet heeft niks uitgehaald, dus alle pulsspullen – „die zijn natuurlijk waardeloos geworden” – moeten van het schip af. Het traditionele vistuig, waar Van der Vis tot 2009 mee werkte, heeft hij weggedaan. Dat moet hij opnieuw aanschaffen. Niet alleen netten, ook bijvoorbeeld een nieuwe schroef voor het schip – de huidige is er speciaal voor het pulsvissen opgezet. „Een nieuwe kost 60.000 euro.” De ombouwoperatie is een grote financiële tegenvaller, maar: „We kunnen ’m dragen.”

Foto Niels Wenstedt

Voor Guido Betsema, bemanningslid op de TX36, was het pulsverbod een van de redenen om zijn eigen schip te verkopen, vertelt hij aan de telefoon. „Hartstikke jammer.” Nu werkt hij op het schip van Jan van der Vis, nog altijd met plezier. „Het blijft avontuurlijk. Het gaat toch een beetje om jagersinstinct.”

Van der Vis heeft niet overwogen om hun schip – het is van hem en zijn vader – weg te doen. „Geen optie.” En, zegt hij grappend: „De nieuwe generatie staat al klaar.” Hij heeft twee zoontjes, één en drie jaar zijn ze. „Dat zou toch leuk zijn.”

Foto Niels Wenstedt