Een e-scooter voor de „wat hoger opgeleide” man tussen de 35 en 55 jaar

Ontmanteld Wat openbaart zich als je een bekend product demonteert? Deze maand een elektrische scooter van Ecooter.

Foto Peter Lipton
Foto Peter Lipton

Asian Gear uit Pijnacker is importeur van zeven merken scooters en lichte motoren. Jaarlijks verkoopt de distributeur daar zo’n tienduizend stuks van, voor het merendeel in Nederland en België. Het verzoek om een scooter te ontmantelen zorgt voor hoofdbrekens bij de distributeur. Uiteindelijk wordt het de E2, het ‘paradepaardje’ van het merk Ecooter, gespecialiseerd in elektrische scooters. Het instapmodel op de foto heeft een accu van 30 ampère, goed voor een actieradius van maximaal 80 kilometer, en kost 2.699 euro.

Waarom de E2, vragen we Melvin Schouten en Sander van Rijswijk, inkopers die ook verantwoordelijk zijn voor productontwikkeling bij Asian Gear. Het antwoord: deze scooter leek de distributeur het dichtst bij de NRC-lezer staan. De grootste groep kopers van deze e-scooter bestaat uit „wat hoger opgeleide” mannen tussen de 35 en 55 jaar, serieuze, vooruitstrevende scooterrijders die woon-werkverkeer graag emissievrij willen afleggen. Afgelopen jaar zijn er ruim vijfhonderd E2’s verkocht.

Asian Gear (opgericht in 2004, vijftien werknemers) ontwerpt zelf geen scooters. De selectie van de modellen gebeurt op vakbeurzen in Italië en Azië. Alle scooters van Asian Gear worden in China gemaakt. De E2 in een fabriek in Wuxi, een stad vlak bij Shanghai.

Lang niet alle onderdelen van de E2 zijn van Chinese makelij. Zo komt de accu (het lichtgroene blok rechtsmidden op de foto) uit Zuid-Korea, het display en het elektronisch brein zijn ‘Made in Japan’ en de aandrijfriem is Amerikaans.

De E2 heeft een middenmotor. Die is veel efficiënter, zeggen de inkopers, dan de veel voorkomende achterwielmotor en zorgt bovendien voor sportieve rijeigenschappen. Inkoper Van Rijswijk: „Bij een verkeerslicht ben je als eerste weg. De eerste maal dat ik op de E2 zat wist ik niet wat me overkwam.”