Vrij zijn is… fan zijn van K-pop

Vrij Hoe breekt Nederland uit de sleur? Deze week: fan zijn van K-pop.

Foto Folkert Koelewijn

Zeven jongens bewegen volmaakt synchroon in pastelkleurige pakjes. Het nummer ‘Dynamite’ van de K-pop groep BTS telt op YouTube maar liefst 1.133.947.256 weergaves. Onder de videoclip staan reacties („You are my everything”) in onder andere Spaans, Arabisch en Turks. K-pop komt uit Zuid-Korea. Elk liedje in dit genre is een megaproductie van een beursgenoteerd mediabedrijf.

Twee fans vertellen vanuit hun studentenkamer over hun liefde voor K-pop. Sanne Koelman (20, student ‘creative business’): „Toen ik als 17-jarige een video van BTS zag, was ik gefascineerd door de complexe dans.” Met vrienden covert ze K-pop choreografieën: „Uitgebreide formaties, zo strak mogelijk.” Ze filmen het ook. „Samen huren we een danszaal. Tijdens corona spraken we in een parkeergarage af, of voor een kantoorgebouw waar je jezelf in spiegelglas kon zien.”

Haar vriendin Hannah Verhoeven (student illustratie en animatie, 22, groen geverfd haar) luistert vanaf haar veertiende onder andere naar de Koreaanse SHINee en de girlgroup F(X). Favoriet is ook de dertienkoppige boyband Seventeen. „Popmuziek is voor mij niet taalgebonden. Juist door K-pop ben ik van alles gaan luisteren, ook Japanse of Scandinavische muziek.”

Hoe het genre zo groot kon worden? Koelman: „De bedrijven zorgen voor veel extra content. Er zijn fansites, in vlogs vertellen de artiesten over hun leven en er worden online en live bijeenkomsten georganiseerd.” Verhoeven: „Ik kijk de wekelijkse varietyshow van Seventeen. De bandleden doen challenges, ze moeten naar een eiland om een schat te vinden. Zo leerde ik ze echt kennen.”

Allebei bezochten ze Zuid-Korea. Koelman: „Ik volgde er een taalcursus. Ik hou van het eten, de mensen en de taal. De entertainmentindustrie interesseert me vanuit mijn vakgebied. Het is een totaalplaatje: fashion, beauty en setdesign komen ook aan bod.”

Verhoeven wil in Korea haar master gaan doen. „De animatie-industrie is daar ver ontwikkeld. Er is een cultuur van hard werken maar de mensen zijn ook zachtaardig. Er is meer een wij-cultuur.”

Koelman draagt een topje met metalen bandjes en kruisjes in haar oren: „Bij K-pop zie je toffe outfits.” Verhoeven: „Ik durf kleurrijker en wildere kleding te dragen. Toen ik deze industrie leerde kennen, ontdekte ik zoveel creatieve details.”

K-pop artiesten pleegden zelfmoord, fans draaien door. Wat vinden ze van de kritische geluiden over K-pop?

Verhoeven: „Er zitten ook problematische kanten aan. Idolen worden opgeleid in lange traineeships.” Koelman denkt dat deze misstanden in de hele muziekindustrie voorkomen. „Maar”, zegt ze, „de standaarden bij K-pop zijn heel hoog. En als ster krijg je te maken met obsessieve fans.”

Ze vindt het jammer als liefhebbers over een kam worden geschoren: „Wij zijn geen hysterische BTS-fangirls. Er zijn genoeg fans die 26 zijn, of 38. Of man.”

Nog tips voor NRC-lezers? Koelman: „‘Back door’ van Stray Kids. Of, voor een cultural reset, probeer ‘Ring ding dong’ van SHINee.”