Rutgers start campagne om jongeren veilig door ‘summer of love’ te loodsen

De campagne ‘Ben je oké?’ zal te zien zijn in horeca, poppodia en studentenverenigingen.
De campagne ‘Ben je oké?’ zal te zien zijn in horeca, poppodia en studentenverenigingen. Foto Leonardo Patrizi/Getty Images

Het kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers start samen met Soa Aids Nederland en de GGD’s een campagne om jongeren op seksueel vlak voor te bereiden op de aanstaande versoepelingen van de coronamaatregelen. Dat kondigt het kenniscentrum vrijdag aan op de website. Wanneer de regels versoepeld worden kan er door jongeren weer volop geflirt en gefeest worden, denkt Rutgers, dat naar aanstaande zomer verwijst als een „summer of love”. De campagne ‘Ben je oké?’ zal te zien zijn in horeca, poppodia en studentenverenigingen. Een belangrijk doel van de advertenties is het voorkomen van ongewenst seksueel gedrag.

Uit onderzoek van het kenniscentrum in februari bleek dat de coronapandemie „jongeren belemmerd heeft in hun relationele en seksuele ontwikkeling”. Voor corona had ruim de helft van de jongeren regelmatig afspraakjes, tijdens de tweede lockdown daalde dit naar 21 procent. „De beperking van sociale contacten heeft het liefdesleven van jongeren dus nagenoeg stilgelegd”, omschrijft Luc Lauwers, programmamanager Seksuele vorming bij Rutgers de situatie.

Door alle beperkingen hadden jongeren minder mogelijkheden om te experimenteren en te genieten van seks, denkt Rutgers, terwijl dat op die leeftijd wel belangrijk is. Met de zomer op komst vindt Rutgers het „hoog tijd dat we jongeren met gerichte activiteiten versterken en hun geheugen opfrissen over hoe je het met elkaar leuk en veilig houdt”.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Rutgers start campagne om jongeren veilig door ‘summer of love’ te loodsen