Oxfam Novib: boeren en arbeiders profiteren nauwelijks van winst supermarkten

Jumbo heeft aangegeven zich te gaan inzetten voor de positie van vrouwen in de leveringsketens.
Jumbo heeft aangegeven zich te gaan inzetten voor de positie van vrouwen in de leveringsketens. Foto Rob Engelaar/ANP

Grote supermarktketens hebben tijdens de eerste acht maanden van de coronacrisis winst gemaakt, maar dat geld gaat niet naar de boeren en arbeiders in fabrieken waar de bedrijven mee samenwerken. Dat stelt ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib dinsdag in een nieuw verschenen rapport. De organisatie heeft naar grote supermarktketens zoals Ahold Delhaize (moederbedrijf van Albert Heijn), Walmart en Tesco gekeken. Ook zijn de voedselketens van de Nederlandse Jumbo en Plus onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna geen enkele supermarkt enige substantiële coronagerelateerde steun heeft geboden aan arbeiders en boeren. Dat terwijl de winsten voor de bestuurders en het dividend voor aandeelhouders van beursgenoteerde supermarkten met 123 procent is gestegen, stelt het goede doel. De uitbetalingen zouden van 10 miljard dollar naar 22,3 miljard dollar (van 8,4 miljoen euro naar 18,7 miljoen euro) zijn gegaan.

Vooral het vrouwelijk personeel heeft volgens Oxfam Novib te maken met systematische uitbuiting. De organisatie heeft voor het rapport gekeken naar de omstandigheden van arbeiders in productielocaties zoals die van koffie in Brazilië, basmatirijst in Pakistan en wijn in Zuid-Afrika. Na gesprekken met Oxfam Novib heeft Jumbo in ieder geval aangegeven zich te willen inzetten om de positie van vrouwen in zijn leveringsketens te gaan verbeteren. Dat wil de supermarkt onder meer doen door de lage lonen te verhogen en meer transparantie te bieden over hoe het handelen van het bedrijf invloed heeft op de productieketens.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Italië schaft mondkapjesplicht buiten af, Cubaans vaccin 92 procent effectief