PostNL weer beschuldigd van sociale fraude in België

Justitie Bij controle in een Belgisch PostNL-sorteercentrum hield grofweg de helft van de onderaannemers zich niet aan de wet.

Postpakketten bij PostNL.
Postpakketten bij PostNL. Foto Lex van Lieshout/ANP

Justitie in België verdenkt PostNL opnieuw van het samenwerken met onderaannemers die zich schuldig maken aan sociale fraude. Dat bevestigt de openbaar aanklager Gianni Reale vrijdag aan de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Bij een recente controle in een PostNL-sorteercentrum in België bleek dat grofweg de helft van de onderaannemers die door het bedrijf waren ingehuurd om pakketten te bezorgen zich niet aan de wet hield. Zo zou er sprake zijn van zwartwerken en overtredingen van de coronamaatregelen.

„Als bij volgende controles bij GLS en PostNL nog inbreuken worden vastgesteld rond zwartwerk en de coronaregels dan overweegt mijn ambt de depots te laten verzegelen, wat bijna overeenkomt met een sluiting”, zei Reale tegen De Tijd. Op basis van de nieuwe overtredingen zijn veertien dagvaardingen uitgevaardigd tegen PostNL.

Begin mei raakte PostNL in België ook al in opspraak omdat pakketbezorgers volgens justitie onder slechte omstandigheden moeten werken en onderbetaald krijgen. Desondanks blijft het bedrijf op dezelfde manier opereren, aldus Reale. Het OM heeft veertien extra aanklachten tegen het pakketbedrijf ingediend. PostNL heeft in België zeven sorteercentra. Een daarvan is een locatie in Mechelen, waar dagelijks zo’n twintigduizend pakketjes worden verstuurd.

Zwartwerken

Ook pakketbezorger GLS wordt in België vervolgd wegens verdenkingen van structurele sociale fraude bij pakketbezorgers. In een sorteercentrum van het bedrijf in de plaats Puurs zijn deze week 76 pakketbezorgers en 26 onderaannemers gecontroleerd. Bijna de helft van de onderaannemers (twaalf) is daarbij betrapt op overtredingen, zoals zwartwerken en overtredingen van de werkloosheidsregels. Noch GLS, noch PostNL heeft vrijdag tegen De Tijd inhoudelijk op de nieuwe aanklachten gereageerd.

In Nederland kwam PostNL de afgelopen tijd ook regelmatig in opspraak. Zo klagen onderaannemers en bezorgers dat de werkdruk te hoog is en dat ze te weinig geld over houden. Ook zouden de tarieven elk jaar minder worden.