Opinie

Feyenoord City, goed plan voor de club en Rotterdam

Voor Het plan voor het nieuwe voetbalstadion helpt zowel de club als Rotterdam-Zuid vooruit, bepleiten de .

Illustratie Stella Smienk

De besluitvorming over Feyenoord City, het nieuwe voetbalstadion en de bijbehorende stadsontwikkeling, nadert de eindfase. De focus in de berichtgeving over dit dossier lag in de laatste maanden te vaak op personen en het politieke spel, en te weinig op het plan. Zonde. Na eerdere pogingen met zowel nieuwbouw als renovatie van de Kuip, is er eindelijk een plan dat zowel de voetbalclub als de stad vooruit helpt.

Ondanks het betere imago van de stad bungelt Zuid op sociaaleconomische lijsten (educatie, armoede, sportparticipatie) nog steeds onderaan. De verloedering die intrad, toen havenactiviteiten naar het westen trokken, laat zich nog steeds in de wijken voelen. Riek Bakker trok in de jaren 90 de ontwikkeling van de geroemde Kop van Zuid in gang. Daarmee ontstond wel een schrijnend onderscheid met de verderop gelegen buurten op Zuid.

De vooruitgang van Rotterdam merkt niet iedereen. De snelstgroeiende bedrijven in de stad focussen zich voornamelijk op digitale producten en zoeken hogeropgeleide werknemers. Feyenoord City gaat nieuwe banen creëren en zal honderden leer- en stageplekken aanbieden aan mensen die meer moeite hebben hun carrière te kickstarten. Precies op de plek waar de problemen het grootst zijn.

Investering van 1,8 miljard

Met een investering van 140 miljoen kan het stadhuis een ontwikkeling van 600.000 vierkante meter commerciële ruimte ter waarde van 1,8 miljard van de grond trekken. Er komen 3.700 woningen, waarvan 13 procent sociale huur (mag van ons meer zijn) en 40 procent voor het middensegment. In tegenstelling tot de Tweebosbuurt met sloop en nieuwbouw, komen hier alleen woningen bij ten opzichte van de huidige situatie.

Feyenoord City biedt ook uitkomst voor de slechte ontsluiting van Zuid. Eindhoven, een stad met minder inwoners dan Rotterdam-Zuid, verwelkomt ieder uur tientallen IC-treinen. Wie op Zuid woont, moet via de noordoever op doorreis. Het is vooral een nadeel voor minder kapitaalkrachtige Rotterdammers zonder auto.

Het nieuwe stadion maakt een intercitystation op Zuid mogelijk, wat met alleen woningbouw op deze locatie niet zal gebeuren. Juist concerten, duizenden extra wedstrijdbezoekers en het diverse programma zorgen voor veel meer verkeersbewegingen. Deze veelzijdigheid valideert een intercitystation: in Amsterdam staat er immers wel een intercitystation bij de Arena, niet in Osdorp.

Feyenoord City maakt ook de nieuwe oeververbinding met Kralingen haalbaar. Die ontlast de ringweg en geeft buurten met de grootste scholingsachterstand een directe verbinding met een van de beste universiteiten en hogescholen in ons land. Een brug heeft onze voorkeur, omdat die de stad ook visueel verbindt.

Lees hier ook een opinie-artikel van Stadion op Zuid dat tégen Feyenoord City pleit

Hogere bezoekersaantallen

Dan de meerwaarde voor Feyenoord zelf. Wie de business case met een kritisch oog bekijkt, ziet opwaarts potentieel. Neem het gemiddeld aantal bezoekers: in de basis wordt uitgegaan van 50.000 bezoekers. In de weinig succesvolle laatste tien jaar trok Feyenoord gemiddeld 44.906 bezoekers (bron: transfermarkt.de). Hogere bezoekersaantallen zijn te verwachten: zeker voor een club met 2,5 miljoen mensen in de regio.

Feyenoord verwacht met een beter aanbod en betere routing in het stadion ook meer horeca-inkomsten te halen. Bij Feyenoord wordt nu minder besteed dan bij vergelijkbare clubs. Logisch; wie in de rust even wil ‘zeiken en nassen’ is soms met moeite op tijd terug.

Ook wat betreft het aantal zakelijke plaatsen, en het comfort ervan, loopt Feyenoord nog achter bij andere clubs. De wachtrij voor de skyboxen van de club bevestigt het potentieel op dit vlak.

Het stadion biedt meer verdienmogelijkheden. Vroeger traden regelmatig wereldsterren op in de Kuip, nu moeten Rotterdammers uitwijken naar Amsterdam of Arnhem. Feyenoord City is ontworpen met geluidstechnici en heeft de grootste bezoekerscapaciteit in de Benelux. Voor zowel artiesten als concertorganisatoren een reden naar Rotterdam te komen.

Het stadion verdient zo ook geld buiten wedstrijddagen, en zorgt bovendien voor meer banen. Ook Feyenoord profiteert hiervan: door de performance fee ontvangt de club ook zijn deel van een vol programma buiten wedstrijddagen.

Kostenplaatje

Lopen de club en gemeente niet te veel risico? Een terechte vraag, die ook wij onszelf stellen. Maar de risico’s worden vooral geplakt op het kostenplaatje.

Wedervraag: hoeveel risico geeft stílstand? Hoeveel risico loopt Feyenoord als het blijft spelen in een verouderd stadion? En Rotterdam, bij wederom vertraagde besluitvorming over een plan dat woningen, werk en mobiliteit oplevert? Als Feyenoord City aan de voorwaarden van de gemeenteraad voldoet, kan een cruciaal project voor club en stad van start.

Rotterdamse Dromers, website voor een betere, leukere en ambitieuzere stad.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.