Recensie

Recensie Theater

‘Ik leef, ik ben er nog!’ zeggen de vrouwen in Mailles

Dankzij de poëzie van Asmaa Jama wordt de onsamenhangende voorstelling van Dorothée Munyaneza iets verduidelijkt, maar Mailles lijkt vooral een in zichzelf gekeerde therapiesessie.

Mailles, Dorothee Munyaneza.
Mailles, Dorothee Munyaneza. Foto: Leslie Artamonow

Al eerder was het werk van de Frans-Rwandese zangeres, danseres, actrice en choreografe Dorothée Munyaneza in Nederland te zien. Urgent en direct was haar voorstelling Unwanted, over de verkrachtingen die als oorlogswapen werden ingezet tijdens de Rwandese genocide van 1994, die Munyaneza als twaalfjarige net op tijd met haar moeder kon ontvluchten. Ook tijdens recentere conflicten zijn vrouwen gemakkelijk doelwit van oorlogsmisdaden.

Lees ook: Zes voorstellingen op het Holland Festival die je niet mag missen

Maar, laat Munyaneza een van de zes vrouwen triomfantelijk zeggen in Mailles, „ik leef, ik ben er nog!” Munyaneza wil met haar équipe van maatschappelijk geëngageerde kunstenaars de kracht van die vrouwen tonen. Het stuk begint fraai, als de vrouwen opkomen en bellen in soorten en maten laten klingelen, eerst bescheiden, dan steeds dwingender, agressief zelfs.

Daarna lijkt het of ieder zijn eigen, therapeutische route kiest, gesloten en zonder sterke theatrale samenhang. De oudere, Frans-Rwandese Nido Uwera beweegt zich solistisch als een sjamaan over het toneel. Wel krijgt de mooie, naar binnen gekeerde moderne flamenco-solo van de Ghanees-Jamaicaans-Britse na Jama’s mangrovegedicht met terugwerkende kracht de (mogelijke) betekenis van een verlangen naar worteling, bevestiging van geaardheid. Ook het in schaarse groepschoreografieën opvlammende vertoon van kracht en verzet valt daardoor op zijn plaats. De zang van Munyaneza is een traktatie.

Toch blijven de zang, dans, muziek en poëzie grotendeels op zichzelf staan. Individuele scènes hebben wel zeggingskracht, maar Munyaneza is vergeten de verwevenheid (mailles is Frans voor weefsel) van het lot van de vrouwen van stevige theatrale verbindingen te voorzien.