Recensie

Joyce DiDonato: emotionele heropening Concertgebouw

Recensie Het Concertgebouw is weer open voor publiek. De Amerikaanse ster Joyce DiDonato gaf een heerlijk recital en raakte zelf geëmotioneerd.

Mezzosopraan Joyce DiDonato heropende donderdag het Concertgebouw in Amsterdam
Mezzosopraan Joyce DiDonato heropende donderdag het Concertgebouw in Amsterdam Foto Eduardus Lee

Ze voelde zich als ‘een kind op kerstochtend’, zei mezzo Joyce DiDonato: eindelijk weer live mogen zingen, in het Concertgebouw nog wel. Met een heerlijk recital van de uitbundige Amerikaanse ster met de glorieuze stem heropende het Concertgebouw vrijdagavond na acht maanden zijn deuren. Op 16 juni treedt het Van Baerle Trio op en op 19 juni geeft het Concertgebouworkest het eerste concert in grote bezetting.

Wegens de beperkte zaalcapaciteit (250 bezoekers) voerde Lees ook: Interview met Joyce DiDonato DiDonato haar korte programma twee keer uit. Tijdens het tweede recital beschreef ze de opwinding die zij en haar begeleider Craig Terry tussendoor hadden gevoeld. Mogen we echt nog een keer? Ja, we mogen nog een keer! Terwijl DiDonato het vertelde, zat Terry te juichen achter zijn vleugel. Sowieso keek hij de hele avond alsof hij op het punt stond een mop te vertellen.

DiDonato onthaalde haar gehoor op gloedvolle welkomstwoorden en zeer divers repertoire: van Schuberts ‘An die Musik’ tot variéténummers als Irving Berlins ‘I love a piano’, ‘La vie en rose’ van Édith Piaf en de Duke Ellington-klassieker ‘Solitude’. Eenzaamheid liep als een rode draad door het recital: DiDonato schitterde in Haydns cantate Arianna a Naxos – door haar geliefde Theseus verlaten – en Hasses furieuze aria ‘Morte col fiero aspetto’, waarin Cleopatra haar dood soeverein tegemoet treedt.

Vreemde eend in de bijt was Mahler: een ‘nieuwe componist’ voor DiDonato, en degene die haar na maanden van stilte weer terugvoerde naar de muziek. Soms klonken de lange lijnen van de Rückert-Lieder wat onwennig, maar de onthechte sfeer van ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’ trof ze fenomenaal. Ze raakte er zelf geëmotioneerd van.