Brieven

Onderwijs

Energie van leraren is ‘gewoon’ op

Illustratie
Illustratie Cyprian Koscielniak

De stoom kwam uit mijn oren toen ik las over de radicale ideeën die de betrokken ministeries opperden om de leerachterstanden aan te pakken (Ministeries hebben scherpe kritiek op miljardenplan onderwijs, 2/6). Enkele van die ‘radicale’ ideeën zijn: de zomervakantie drastisch inkorten, het schooljaar met zestien weken verlengen en de leerlingen elke zaterdagochtend verplicht naar school sturen. Overigens vindt Rutte dat „OCW die grotere inzet en creativiteit van de scholen gewoon moet vragen”. De afgelopen weken waren al mijn avonden en weekenden gevuld met de correctie van de eindexamens. De correctietijd is korter dan voorheen omdat door de coronacrisis een extra examenperiode is ingelast, waardoor wij van leerlingen die hiervan gebruikmaken een extra nieuw examen mogen corrigeren. Prima! Docenten willen niets liever dan hun leerlingen alle kans van slagen bieden. Dit geldt voor álle leerlingen. Zonder morren, met oneindig veel liefde voor de leerling en met bijna onuitputtelijke energie, hebben we alle zeilen bijgezet om het beste online en hybride onderwijs te geven. Ik heb geen tijd om op zaterdagochtend op school te werken. Willen we docenten echt over het randje van de burn-out duwen? Misschien kunnen ambtenaren van de betreffende departementen eens meelopen ín het veld, luisteren náár het veld. Hierbij een hartelijke uitnodiging. Desnoods maak ik tijd vrij op zaterdagochtend. Zo gek zijn wij wel, in het onderwijs.

Tilburg