Directeur commercie KNVB heeft financieel belang in sportsoftwarebedrijf

Voetbalbond Jean Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB, heeft al jaren indirect een financieel belang in Sportlink, een bedrijf waar de voetbalbond voor de helft eigenaar van is.

Jean Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB.
Jean Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB. Foto Laurens Lindhout/Soccrates

De directeur commercie van de KNVB is al zeventien jaar, zijn gehele periode als directeur, indirect aandeelhouder van een bedrijf waar de meeste Nederlandse voetbalclubs een softwarepakket van afnemen. Het gaat om een landelijk systeem voor de ledenadministratie van voetbalclubs en waarin voetbaluitslagen en gele en rode kaarten worden verwerkt. Amateurclubs ervaren dat systeem als gedwongen winkelnering.

De KNVB bezit al jarenlang 50 procent in de onderneming Sportlink Services BV, maar heeft nooit gemeld dat directeur Jean Paul Decossaux hier indirect ook een financieel belang in heeft, zo blijkt uit onderzoek door NRC. Decossaux is aandeelhouder van softwarebedrijf DaVinci dat samen met de KNVB dochterbedrijf Sportlink oprichtte. Privé kan hij profiteren van de besluiten die hij als KNVB-directeur neemt.

Lees ook dit profiel van Jean Paul Decossaux: De schaduwbaas van de KNVB

Op basis van hun grootte dragen de circa 2.400 amateurvoetbalclubs van Nederland jaarlijks een paar honderd euro af voor dit softwaresysteem. Iedere voetbalvereniging in Nederland heeft een digitaal abonnement dat onder meer toegang geeft tot het systeem van Sportlink. Het abonneebedrag varieert van 158 euro voor kleine tot 1.182 euro voor grotere clubs.

De KNVB investeerde de afgelopen jaren vele miljoenen in Sportlink. Inmiddels is de halfdochter van de bond een winstgevende onderneming en is het softwarepakket door elf andere sportbonden geadopteerd.

Clubs zijn not amused

Amateurclubs zijn not amused over de gang van zaken. Ad Westerhof, voorzitter van de Amsterdamse voetbalclub AFC, noemt het opmerkelijk dat de KNVB-bestuurder heimelijk een financieel belang heeft in Sportlink. „Dit is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Je zou dit niet moeten willen. Het maakt niet uit of het om weinig of om veel aandelen gaat. Het gaat erom dat je als KNVB-bestuurder beslist over een vennootschap die privé geld kan opleveren. Daar kan hij uiteraard integer mee omgaan, maar dan moet je wel zeggen dat je dat belang hebt. Mag iedere bestuurder van de KNVB nu een belang van 5 procent nemen in zo’n bedrijf?”

Voorzitter Mart Vergouwen van VV Katwijk: „Bij Sportlink is min of meer sprake van gedwongen winkelnering. En dat is op zichzelf niet eens erg. Het is een prima systeem. Maar als een directeur van de KNVB daar met een vinger in zit, had ik dat wel van tevoren willen weten. Ik vind dit niet handig.”

Decossaux begrijpt dat het vragen oproept, maar benadrukt dat het belang een hele lange geschiedenis kent. Hij was een van de oprichters van DaVinci en verkocht al ruim twintig jaar geleden de meeste van zijn aandelen, waardoor hij financieel onafhankelijk werd. Het belang van 5 procent moest hij destijds als „commitment” houden van de kopende partij en is nog een „restant” uit het verleden.

Volgens de KNVB zijn er „afspraken gemaakt” over het belang. Daarnaast stelt de bond dat de belangen van Decossaux „nooit conflicterend” zijn geweest en „passen binnen de geldende afspraken en regels die van toepassing zijn op alle bestuurders van de KNVB”.

De bond stelt dat „onder Decossaux’ verantwoordelijkheid, onder de vlag van de KNVB, nooit onoorbare zaken zijn voorgevallen, dan wel zijn gemeld; ethisch niet, juridisch niet en niet uit oogpunt van governance”.