Recensie

Recensie Muziek

Zoete popplaat wijst terug naar de eighties

Ooit verboden muzikantenbonden het gebruik van synthesizers omdat het elektronische instrument de plaats in zou nemen van echte violisten. Japanese Breakfast, artiestennaam van de Amerikaans-Koreaanse Michelle Zauner, heeft de synthesizer en drumcomputer getemd tot orkestonderdelen die perfect samenspelen met traditionele strijkers en blazers. Haar derde album Jubilee is een vreugdevolle exploratie van jarentachtigpop waarin haar eerdere associatie met lo-fi en shoegazing naar de achtergrond is verdwenen. Haar meest melodieuze songs ‘Be Sweet’ en ‘Slide Tackle’ verwijzen naar de exuberante kitschmuziek van eightiesfenomenen als Tears For Fears. Jubilee viert de liefde, met uitstapjes naar bondage en de angst om afgewezen te worden. Het luchtige liedje ‘Savage Good Boy’ brengt Zauners experimentalisme aan de oppervlakte in kabouterstemmen en een fantasie over de laatst overgebleven mensen op aarde. De akoestische piano komt bijna letterlijk uit de lucht vallen. PLONK! klinkt het. Dat ontregelende moment kon deze zoete popplaat goed gebruiken.